
Spenstig satsing i koronatid
Tirsdag 5. mai dro brødrene Christian og Henrik Terjesen i gang en ny spennende bedrift i Arendal som kan spare både penger og miljø for både næringsdrivende og privatpersoner. Mens viruset skremmer og herjer blant både gammel og ung, satser de to gründerne friskt for å bygge sin egen arbeidsplass.
A-sekk er navnet på Arendals nyeste næringsbedrift. Og forretningsideen er genial:
– I korthet har vi laget et opplegg der man kan bytter ut avfallscontainere med sekker for å hente avfall på byggeplasser, hos folk som renoverer, hageavfall eller hva det måtte være, sier de to.
Rimeligere
Nå har de investert i lastebil med kran og selv designet tre forskjellige størrelser på sekker, som rommer fra en kubikk til 2,5 kubikk, og en type som kan ta avfall på opptil fem meters lengde.
– Skal man ha en kontainer tar den plass. Sekken er lettere å plassere og oppbevare. Ved containere må det to transporter til, først må containerne kjøret ut, så må den hentes igjen. Med vårt system trengs bare én kjøring når sekken er full, dermed halveres transportkostnadene. I en kontainer går alt mulig avfall, hos oss kan man ha flere sekker og sortere. Det betyr en langt lavere kilopris ved levering på renovasjonsanlegg, forteller de to gründerne.
Drømmen
Christian og Henrik er 26 og 28 år, og har arbeidet i henholdsvis bygge bransjen i Oslo og i salg. For de begge var de drømmen å kunne styre seg selv og lage sin egen arbeidsplass.
– Da jeg jobbet rundt om på byggeplasser i Oslo fikk jeg ideen etter å ha sett noe tilsvarende. Deretter har vi planlagt og utviklet vårt eget system, sier Christian.
I dette inngår blant annet at de nå arbeider med å finne forhandlere som kan selge sekkene, som byggevareutsalg og den type forretninger.
– Da kan folk bare ta sekken med seg hjem, fylle med avfall og ringe oss når de er fulle. Så kommer vi med kranbilen og henter, sier Henrik som skal stå for den mer merkantile driften
Nå har de sin fullt ut operative bedrift med kontor og lager på Stoa, egen hjemmeside, a-sekk-no, facebook, brosjyre og alt som ellers er nødvendig for å være operative.