fbpx
Annonse:
SMILER: Det Som Så Ut Til å Bli En Bratt Nedtur For Kosmetikkselskapet Til Dag Jensen Endte I Et Antibac-eventyr Som Tvert Om økte Omsetningen. FOTO: Nils P. Vigerstøl
SMILER: Det som så ut til å bli en bratt nedtur for kosmetikkselskapet til Dag Jensen endte i et antibac-eventyr som tvert om økte omsetningen. FOTO: Nils P. Vigerstøl

Fra parfyme til antibak

Da koronapandemien slo til i uke 12 strømmet det inn stoppordre til Dag Jensens selskap. Siden 1993 har han bygd opp en millionbutikk innen parfyme og kosmetikk over hele Europa. Nå så det helsvart ut – men arendalsmannen snudde på hælen og la om til antibak. Det ble et nytt eventyr.

– Det gikk fra fulle til tomme ordrebøker i løpet av noen få dager, derfor så jeg for meg at vi måtte permittere og stenge ned fabrikken i Sverige. Men så tenkte jeg, hva med antibak? Vi kastet oss rundt og laget et produkt vi kaller Alcogel, og tømte lageret vi hadde av tomflasker, store som små, tuber og alt vi ellers hadde på lager som kunne egne seg til emballasje, sier Dag Jensen til Arendals Tidende.

Salget til himmels

Salget gitt rett til himmels.

– Varene forsvant ut like fort som vi produserte. I førte omgang produserte vi 2,5 millioner flasker med antibak, og som forsvant med det samme. Derfor måtte vi raskt ut på markedet for å finne flasker, korker, pumper og alt mulig annet vi trengte for å holde unna etterspørselen. Vi måtte faktisk støvsuge leverandører av slikt utstyr over hele verden for å dekke etterspørselen, forteller han.

Skandinavia

Fra fabrikken i Sverige fortsetter millionstrømmen av antibakflasker ut på markedet.

– Selv om vi nå kjører alt det remmer og tøy holder, er etterspørselen så stor at vi ikke makter å dekke mer enn markedene i Norge, Sverige og Danmark, sier han.

I stedet for å permittere, ble det fullt kjør for alle ansatte, og vel så det.

– Jeg må berømme og skryte av våre ansatte, både på fabrikken i Sverige og våre andre involverte, for den måten de har stått knallhardt på og vist enorm stor lojalitet i denne perioden der mye kunne ha gått galt, sier en særdeles fornøyd kosmetikkprodusent som ble antibakprodusent. Han forteller at nå har selskapets omsetning tatt seg så bra opp at den er større enn før Koronaviruset slo til.