Annonse:
ARBEIDSFORDELING: Bedriften Har Fordelt Arbeidsoppgavene Slik: F.v: Daglig Leder Håvard Hermansen, Styreleder Og Produktansvarlig  Mia Markeds- Og Kommunikasjonsansvarlig Catharina Goggsbo, Christina Birkeland, Salgsansvarlig Thea Båsland Andersen Og Miljøansvarlig Adrian Evensen. Økonomiansvarlig Bjørn Magnus Kristiansen Var Ikke Tilstede Da Bildet Ble Tatt.
ARBEIDSFORDELING: Bedriften har fordelt arbeidsoppgavene slik: F.v: Daglig leder Håvard Hermansen, styreleder og produktansvarlig Mia markeds- og kommunikasjonsansvarlig Catharina Goggsbo, Christina Birkeland, salgsansvarlig Thea Båsland Andersen og miljøansvarlig Adrian Evensen. Økonomiansvarlig Bjørn Magnus Kristiansen var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Ungdomsbedrift med gullbillett til NM

Ungdomsbedriften «Lett UB» har vunnet sju førstepriser og to andrepriser for sin forretningsidé. Nå har de fått gullbillett til norgesmesterskapet i Ungdomsbedrifter 2018, på Lillestrøm.

Seks elever fra Arendal videregående skole har brukt skoleåret til å starte bedrift, utvikle kaffetabletter, former og miljøvennlig emballasje. Nå satser de på å vinne NM for deretter å representere Norge i europamesterskapet i Beograd i juli.

STOLTE: Elevene fra Arendal videregående skole er stolte over å vunnet flere førstepriser.

Prisvinnere
De har deltatt både på salgsmesse på Amfi Arena i Arendal og på fylkesmesse i Kristiansand der de konkurrerte med 93 andre ungdomsbedrifter fra Aust- og Vest-Agder. Med førstepris for beste forretningsplan, beste innovative produkt, størst verdiskapningspotensiale, beste samarbeid med næringslivet, beste ungdomsbedrift, beste stand og beste salgsteam har de vunnet 10.700 kroner som de skal bruke til å videreutvikle produktet. Og med de gode resultatene og tilbakemeldingene har ungdommene stor tro å gå helt til topps i NM.

Mia Catherina Goggsbo, Håvard Hermansen, Christina Birkeland, Thea Båsland Andersen, Adrian Evensen og Bjørn Magnus Kristiansen bobler nesten over av entusiasme og begeistring over hva de har klart å skape fram til nå. Nå jobber de på spreng med markedsføring for å komme seg inn på markedet der målgruppen er turmennesker og studenter. Men først må tablettene godkjennes av mattilsynet. I tillegg til kaffetabletter har de også utviklet kakao- og solbærtoddytabletter.
– Vi har stor tro på produktet som vi mener kan revolusjonere kaffemarkedet, om alt går etter planen. Vi har et mål om å bli førstevalget av turdrikker, sier gründerelevene idet de tar turen innom redaksjonen for å fortelle om prosjektet.

TABLETTER: Elevene har utvikla egne tablettformer i samarbeid med Sam Eyde videregående skole.

Bedriftshemmelighet
Forretningsideen er å utvikle tabletter som skal selges på forbruker- og bedriftsmarkedet.
– Tablettene skal være et enklere og mer miljøvennlig alternativ for turmennesker og studenter, forteller ungdommene og viser stolt fram tablettene som har ulik størrelse og farge.
– De små sorte er kaffetabletter, de brune er kakao og den som har litt rødt i seg er solbærtoddy, forklarer de ivrig idet tablettene legges ut på bordet.
De understreker at tablettene kun er prototyper, og foreløpig ikke er klare til bruk.
– De er ikke helt ferdig utviklet ennå, og kan foreløpig ikke selges. Vi har hatt litt utfordringer med å finne riktig bindemiddel. Nå har vi kontakt med Faun Pharma fra Vestby som skal hjelpe oss med den siste biten slik at de oppløses fort i vann. Vi har sendt inn pulveret, nå venter vi bare på at den siste ingrediensen skal tilsettes, deretter må de godkjennes av mattilsynet, forklarer de.

På spørsmål om hva tablettene inneholder, holder de korta tett til brystet.
– Pulveret består av instant kaffe fra Kaffemann AS, pluss en bedriftshemmelighet, sier de og smiler hemmelighetsfullt.

MILJØVENNLIG: Lett UB satser på miljøvennlige produkter, og har selv laga prototypen på emballasjen av eik.

Krevende prosess
Prosjektet starta med at Håvard og Mia starta bedriften på begynnelsen av skoleåret høsten 2017. De var begge med på et lignende prosjekt året før, der de var med å utvikle et kaffedispenser-pulver.
– I fjor starta vi bedrift i forbindelse med faget Markedsføring og ledelse 1. I år har vi Markedsføring og ledelse 2, og skulle starte ny bedrift med utvidede muligheter.  Vi valgte å ta kaffeideen et hakk videre med å utvikle tabletter. Det er en krevende prosess å starte bedrift og utvikle produkter, og vi trengte derfor flere med på laget. Vi spurte fire medelever, som alle sa ja til å bli med, forklarer Håvard og Mia.

Bedriften må legges ned når skoleåret er ferdig, men hvis elevene ønsker å jobbe videre med forretningsideen kan de gjøre prosjektet om til et aksjeselskap.
– Vi har stor tro på at dette kan bli stort og har lyst til å gå videre med bedriften etter at skoleoppgaven er over. Vi ser at det er store muligheter i markedet, kaffen er kjempegod og den er enkel å frakte med seg, sier de.

Det har vært en lang prosess, og de er veldig stolte over hva de har klart å få til.
– For å klare det har vi vært nødt til å bruke mye av fritiden vår. På skolen har vi bare halvannen time i uka, og det er alt for lite, sier de.
Utfordringene har vært mange underveis, og de har prøvd og feila, særlig formene som tablettene skulle støpes i var en utfordring.
– Vi starta med en idé, men vi hadde ikke peiling på hvordan få pulveret til å henge sammen. Vi snakka med kjemilærer Steffen Berg som hjalp oss med å finne ut hvordan vi skulle få det til, og vi har fått hjelp fra forskerlinja på Tyholmen.  Så utvikla vi formene, det har vært en lang prosess i samarbeid med Sam Eyde videregående skole. Mens vi holdt på med det tenkte vi mye på emballasjen. Vi har fokus på miljøvennlige produkter og at det skal være bærekraftig, derfor valgte vi å lage emballasjen i eik, forklarer de.

Økonomien har også gitt elevene hodebry, men det har de elegant løst ved å knytte til seg gode samarbeidspartnere i næringslivet.
– Også har vi jo noe kapital fra prisene våre, de pengene kommer godt med når vi er i den prosessen vi er nå, sier Mia.

GULLBILLETT: Bedriften har fått gullbillett til norgesmesterskapet i juli.

Konflikthåndtering
– Har dere selv smakt på kaffetablettene?

– Vi har ikke smakt på de ennå siden de ikke er helt ferdige, men elevene på forskerlinja på Tyholmen har smakt på de. De smaker helt likt som vanlig kaffe og kakao, om ikke bedre, forsikrer de unge gründerne.
Med seg som samarbeidspartnere har de knytta til seg flere bedrifter i nærmiljøet som gode støttespillere.
– Vi har et stort nettverk, og det er noe av det vi har fått mye skryt for. Vi samarbeider med bedrifter som Sør Stangeby reklamebyrå, Batfish, Stormo på Myrene, Kaffemann AS, Cubus og Wittusen og Jensen for å nevne noen, sier de.
Bedriften er bygd opp som en helt vanlig bedrift med et styre, sjefer og avdelingsledere. En stor del av oppgaven er å lære seg å samarbeide og delegere arbeidsoppgaver på mest mulig effektiv måte. Håvard er daglig leder og Mia er styreleder, dermed er det de to som har det overordnede ansvaret. Christina er markeds- og kommunikasjonsansvarlig, Thea er salgsansvarlig, Adrian er personal- og miljøansvarlig og Bjørn Magnus er økonomiansvarlig. De innrømmer at de ikke alltid er like enige, da handler det om å rydde opp på en ordentlige måte.
– Det hender at vi har noen heftige diskusjoner på styremøtene, det er der vi tar opp eventuelle uenigheter i plenum. Stor sett er vi enige, men vi kan diskutere fordeling av arbeidsoppgaver, og da må vi komme til en enighet. Men vi har det mest hyggelig sammen, og til jul hadde vi selvfølgelig julebord, smiler Håvard.

Lærerikt
Samtlige er enige om at de har lært mye av prosjektet, og at de har hatt stort utbytte av det, både faglig og sosialt.
– Det har ført til at vi har blitt bedre på å samarbeide og fått et større og bedre samhold, sier Thea.
De understreker at selv om det er de selv som har gjort jobben, har de fått god veiledning og hjelp på veien.
– Vi hadde ikke klart dette uten det nettverket vi har med oss, særlig mentoren våres, Arnfinn Øynes, fra Sør Stangeby har hjulpet oss med mange gode råd. Vi har også hatt en lærer som har motivert oss, Hege Fjelldal, og hun skal også være med oss til NM. Nå skal vi bare kjøre på og få tablettene ut i salg, sier de entusiastiske ungdommene.