Annonse:
GJESTESOLIST: Sopranen Gabriella Csepregi Fra Fevik Trollbandt Publikum Med Sin Klokkeklare Stemme Da Hun Opptrådte Sammen Med Arendal Byorkester På Nyttårskonserten 2017. Foto: Esben Holm Eskelund
GJESTESOLIST: Sopranen Gabriella Csepregi fra Fevik trollbandt publikum med sin klokkeklare stemme da hun opptrådte sammen med Arendal byorkester på nyttårskonserten 2017. Foto: Esben Holm Eskelund

ANMELDELSE: Stjernekvalitet

SE VIDEO: Arendal Byorkester tok publikum til himmels da det åpnet det nye året med konsert.

Åpningen av årets nyttårskonsert i Arendal kulturhus i regi av det stolte orkesteret med røtter tilbake til 1884, taktfast ledet av dirigent Britt Hilde Våge, var sist søndag et aldri så lite eksperiment. Både ordføreren og varaordføreren tok plass i salen da arendalspublikummet med ble tatt med ut på en ferd på direkte på stjernehimmelen i orkesterets regi.

STJERNEREISE: Arendal Byorkester og Vitensenteret Sørlandet sendte publikum ut på en direktesendt ferd i verdensrommet. Foto: Esben Holm Eskelund

STJERNEREISE: Arendal Byorkester og Vitensenteret Sørlandet sendte publikum ut på en direktesendt ferd i verdensrommet. Foto: Esben Holm Eskelund

Galaktisk opptakt
I samarbeid med Vitensenteret Sørlandet tok byorkesteret publikum med ut i verdensrommet. Med direkteoverføring fra den amerikanske romfartorganisasjonen NASAs satellitter, sørget vitensenterets Tor Inge Rasmussen for at Arendal Byorkester kunne illustrere åpningsmusikken, temaet fra Star Wars, med levende bilder fra verdensrommet og planeten Jupiter. Galileos måner, stormen på Jupiter og en liten sving innom Saturn suste over skjermen bak det 45 personer store orkesteret og satte en prikk over den berømte i-en. At det var et orkester som virkelig hadde øvd og hadde lyst til å gjøre Star Wars-musikken, var det ingen tvil om.

STAR WARS: Darth Wader, kloner og ikke minst prinsesse Leia var tilstede i Arendal kulturhus søndag kveld. Foto: Esben Holm Eskelund

STAR WARS: Darth Wader, kloner og ikke minst prinsesse Leia var tilstede i Arendal kulturhus søndag kveld. Foto: Esben Holm Eskelund

Lekent og teatralsk
Timinigen var på plass, det samme var trøkket. Musikken fra Star Wars, som kan få voksne menn til å gråte, fremkalte gåsehud hos undertegnede. Den ni år gamle klarinettaspiranten som var med som ekspertise, satt med trillrunde øyne og ble fullstendig dratt inn i opplevelsen av at instrumenter det blåses i og slås på i takt kan skape en så total følelse av fullkommenhet. Et spennende og festlig grep var det også at Star Wars-karakterene Darth Vader, kloner og prinsesse Leia, for anledningen iført tidligere dirigent Siri Jørgensens brudekjole fra 1979, var høyst tilstede og delaktige under fremføringen.

KLONESLAG: Hva er vel mer naturlig å slippe til klonene på trommer og perkusjon når man fremfører Star Wars. Foto: Esben Holm Eskelund

KLONESLAG: Hva er vel mer naturlig å slippe til enn klonene på trommer og perkusjon når man fremfører Star Wars? Foto: Esben Holm Eskelund

Burde nådd flere
Åpningsnummerne fra Star Wars og «Planetene» av den engelske komponisten Gustav Holst hadde såpass høy kvalitet levert av et amatørorkester at langt flere burde ha fått med seg opplevelsen. Arendal Byorkester hadde rundt 300 gjester i Store Torungen søndag kveld. Det ble omtalt som et trofast publikum, men med tanke på rekruttering til korpsene i distriktet ville en slik «stjernespekket» konsert ha vært et skikkelig godt agn å friste flere unge, lovende korpskandidater til å øve enda litt mer på instrumentet sitt. Ifølge konferansier Karl Johan Emanuelsen ble det tilløp til kaos da nyttårskonsert i regi av byorkesteret ble arrangert for første gang i 1991. Stedet var Trefoldighetskirken der 1 200 personer møtte opp og 300 måtte snu i Kirkebakken fordi det ikke var plass og brannvesenet hadde begynt å frykte for sikkerheten.

Se videoutdrag:

Viktig programleder
Emanuelsen ja, han er på sett og vis like viktig for nyttårskonserten som orkesteret. Med bakgrunnsinformasjon om de forskjellige numrene og ledig humor har han ledet byorkesterets konsertprogram i hele 26 år.

KONFERANSIER: For 26. gang var Karl Johan Emanuelsen (t.v.) programleder for Arendal Byorkesters nyttårskonsert. Her i samtale med Tor Inge Rasmussen i Vitensenteret Sørlandet om galakser og den noe mer jordiske «Dauholla» i Barbu. Foto: Esben Holm Eskelund

KONFERANSIER: For 26. gang var Karl Johan Emanuelsen (t.v.) programleder for Arendal Byorkesters nyttårskonsert. Her i samtale med Tor Inge Rasmussen i Vitensenteret Sørlandet om galakser og den noe mer jordiske «Dauholla» i Barbu. Foto: Esben Holm Eskelund

For de av publikum som ikke kjenner alt som fremføres er det helt vesentlig med en programleder når det ikke er trykket et program som forteller hva som spilles. Emanuelsen har en god fortellerstemme og er dyktig på dra internasjonale perspektiver helt inn i det lokale «Dauholla”. Han fikk også gjort et poeng av at en stor musiker fra Saltrød, dirigentens svigerfar Harald Strengenes, hadde fødselsdag på konsertdagen – i likhet med både Elvis Presley og Frolandsswingens Olav Bøylestad.

Vakker sopran
Med seg på nyttårskonserten 2017 hadde byorkesteret sopranen Gabriella Csepregi. Hun er opprinnelig fra Romania, men er bosatt på Fevik i Grimstad. Hun fremførte «Pie Jesu» i musikalversjon av Andrew Lloyd Webber med imponerende stemme. Med et perfekt skrudd lydbilde fra teknisk hold i Arendal kulturhus, ble fremføringen til en stor opplevelse som ble premiert med solid applaus. Hun påtok seg også rollen som «Lauretta» fra operaen Gianni Schicchi av Puccini og fremførte «O mio bambino caro» svært overbevisende. Å ta med seg solister inn i programmet på denne måten, slik at man egentlig håper på mer, men ikke får det, er med på å løfte hele opplevelsen.

PUCCINI: Gabriella Csepregi fra Fevik fremførte Puccinis «O mio bambino caro» til stor applaus fra salen. Foto: Esben Holm Eskelund

PUCCINI: Gabriella Csepregi fra Fevik fremførte Puccinis «O mio bambino caro» til stor applaus fra salen. Foto: Esben Holm Eskelund

Endte i Norge
Underveis ble det fremført mye spennende musikk og hele tiden fulgte orkesteret dirigent Våges direksjoner. I løpet av alle stykkene som ble fremført på den en og en halv time lange nyttårskonserten skulle det mye til før utrente ører å høre feil. De var mer eller mindre fraværende. Stykker som «Norsk Marsj nr. 1» av Alfred Evensen, «Kantslått» av Øystein Olsen Vadsten, «Bojarenes inntogsmarsj» av Johan Halvorsen og ikke minst «An der schönen, blauen Donau» av Johan Strauss d.y. ble fremført, før «Valdresmarsj» av Johannes Hanssen tok publikum med inn i noe av det norskeste norske musikalsk sett helt til slutt. Byorkesteret i Arendal kan være svært stolte av årets konsertutgave og bør inviterte byens barn og unge korpsspirer til en inspirasjonskonsert med Star Wars- og kanskje også litt Disney-musikk for å vise frem hva de selv en gang kan få være med på, bare de øver nok.