Annonse:
LEK: Den Virtuelle Sandkassa Skal Stimulere Til Læring Gjennom Samspill Og Lek Ved å Kombinere Den Fysiske Verden Med Det Virtuelle. Foto: Paul Weisz Wergeland.
LEK: Den virtuelle sandkassa skal stimulere til læring gjennom samspill og lek ved å kombinere den fysiske verden med det virtuelle. Foto: Paul Weisz Wergeland.

Skolene vil ikke prioritere den digitale sandkassa

Arendalsskolene er positive til virtuell opplæring, men sitter foreløpig på gjerdet og følger med i utviklingen.

Virtuell opplæring i skolen var temaet da NT-gruppen inviterte til demonstrasjon av den virtuelle sandkassa «Sandbox» på Durapart, onsdag kveld.

Samspill og lek
Arendals Tidende skrev tidlig i februar om nysatsningen til NT-gruppen, som gjennom «Augmented Reality» (AR) utvikler teknologi innenfor visualisering og utvidet virkelighet, særlig tilpasset for opplæring i skolesammenheng. Salgssjef Paul Weisz Wergeland sa til avisa at hensikten med «Sandbox» er å knytte ny teknologi sammen gjennom samspill og lek, ved å kombinere den fysiske verdenen med den virtuelle.
– Med en slik virtuell sandkasse kan elevene lage fjell og daler, få det til å regne, lage elver og flytte fjell. Geografi og matematikk gjøres enklere for elevene å forstå gjennom den digitale sandkassa. Teknologien er særlig nyttig på barne- og ungdomsskolenivå, hvor innlæringen oppleves som lek, og ikke som kjedelig gjennomgang av obligatorisk stoff. Denne innlæringsmetoden er særlig effektiv for elever som sliter med å holde konsentrasjonen oppe, forklarte han.

FREMTIDENS TEKNOLOG: Onsdag kveld demonstrerte NT-gruppen den virtuelle sandkassa. F.v: Rektor på Eydehavn skole Oddbjørn Nordlinder Osmundsen, IKT-konsulent Glenn Vidar Kristiansen, elev og lærling Vegard Lillejord Frivold, styreleder i NT-gruppen Dr. Branimir Simic og IKT-rådgiver Rune Olsen. Foto: Paul Weisz Wergeland

Positive
Siden artikkelen var på trykk har NT-gruppen invitert til to fagkvelder for vise fram de virtuelle produktene til skolene. De skolene avisa har vært i kontakt med har utelukkende vært positive til produktet.
– De har et spennende produkt som absolutt kan være interessant for oss å ta i bruk på sikt. Jeg tror vi står foran en digital revolusjon i skolen, og Sandbox er et produkt som gir oss en smakebit på hva som kan komme, sier Olav Vikse, rektor ved Nedenes.
Rektoren på Stuenes, May Dybdalen, forteller at hun selv har prøvd denne type teknologi på Teknisk museum i Oslo sammen med sine elever.
– Det er et fint og spennende verktøy for interaktiv læring, men vi har ikke de pengene som skal til for å prioritere innkjøp av dette foran andre læremidler. Sandbox faller dessverre bort for vår del, sier hun.

Digital fremtid
En av dem som var til stede sist onsdag for å se nærmere på den virtuelle sandkassa, er rektor ved Eydehavn skole, Oddbjørn Nordlinder Osmundsen. Han sier til avisa at han er svært positiv til tekniske hjelpemidler i opplæringa.
– Jeg er veldig interessert i de tekniske mulighetene, det har jeg vært helt fra første PC kom inn i skolen. Virtuelle hjelpemidler er veldig spennende, og det er fascinerende å se hvordan man kan bruke denne teknologien til å bygge og forme terrenget, og ikke bare sitte ved et tastatur og en dataskjerm. En virtuell sandkasse har mange bruksområder og kan særlig være nyttig i fag som geografi, samfunnsfag, historie og naturfag, sier han.

SANDKASSE: Slik ser den virtuelle sandkassa “Sandbox” ut. Foto: NT-gruppen

Er dette noe Eydehavn skole vil velge å prioritere?
– Vi har hatt en økt satsning på digitale hjelpemidler og har allerede gjort en del investeringer. Vi har blant annet investert i en trykkfølsom tavle som kan senkes helt til gulvet som elevene kan trykke på, samt smartskjermer som både elever og lærere bruker i undervisninga. Vi er inne i en digital fremtid, det er absolutt mulig å tenke på virtuelle hjelpemidler i fremtiden. Sandbox er et spennende konsept, men jeg føler at det fortsatt er i en utviklingsfase. Jeg tor det kan bli enda bedre, sier han, og legger til at selv om de er åpne for andre læringsmetoder, er ikke skoleverket kjent for å hoppe med en gang.

– Skolene sitter heller på gjerdet en stund og venter før de hopper på noe helt nytt, sier han.

Treg prosess
Ifølge NT-gruppen er den virtuelle sandkassa tatt i bruk på fire skoler i Kristiansand i Vest-Agder, samt en skole i Telemark fylke. Nå jobber Wergeland for å få Aust-Agder og arendalsskolen på banen..
– Vi har hatt flere fagkvelder og vært i kontakt med de fleste skoler i distriktet. Det går litt tregt, det er en beslutningsprosess som tar tid, og vi opplever at skolene i Arendal ikke vil prioritere dette nå, sier han.

Sorry. No data so far.