Streik mot regjering og arbeidsminister 28. januar!
POLITIKK:
I dag har organisasjonene tre viktige verktøy i arbeidslivet for å sikre sine medlemmers rettigheter: Hovedavtalen og tariffavtalene mellom arbeidsgivernes og arbeidstakernes organisasjoner og Arbeidsmiljøloven som gjelder for alle. Om regjeringen klarer å drive endringene igjennom i Stortinget vil det også føre til økt press på både arbeidstid og arbeidsbelastning.
Dette er bakteppet for at regjeringen vil gjøre slutt på at det er fast ansettelse som er regelen i arbeidslivet. 10% av alle jobber midlertidig i dag og nå vil de endre loven slik at opp mot 15% i tillegg til de 10 skal kunne jobbe midlertidig. Hver fjerde arbeidstaker! Dette er en krigserklæring mot alle arbeidstakere og et ønske og et forsøk på å innføre et løsarbeidersamfunn.
Mange jobbsøkere i dag opplever, uten at endring i loven er gjort, at det allerede nå er for mange midlertidige stillinger og for få faste. Vår fagforening og mange andre har hele tiden saker med å kreve fast ansettelse for ansatte som jobber på ulovlige midlertidige kontrakter. Det er den gode kombinasjonen av loven og aktive tillitsvalgte i fagforeningene som skaper springbrettet fra midlertidig til fast ansettelse for arbeidstakerne. Forslaget om endring vil føre til at innleie og midlertidig ansettelse blir normalen og ikke som nå unntaket.
Regjeringens forslag vil ramme kvinner ekstra hardt:
Mange flere kvinner enn menn er ansatt i midlertidige stillinger. I aldersgruppa 29 – 39 år er det dobbelt så mange kvinner som menn som ikke har fast stilling. I tillegg vil endringen øke faren for diskriminering av gravide. Blir de gravide i 12månedersperioden som midlertidig ansatt kan de ikke som de med fast stilling, søke om permisjon. Om de gjør det likevel vet vi utfallet. De vil ikke få jobben.
I denne saken og i denne lovlige demonstrasjonsstreiken står vi sammen med andre forbund i LO, YS og UNIO. Det vil si alle de tre største hovedsammenslutningene for arbeidstakere i Norge. Sammen vil vi kjempe for arbeidstakernes frihet og trygghet!
Dette er ikke bare en kamp for oss som er i jobb i dag, men også en kamp for de som vil ha jobb. Alle undersøkelser, også regjeringens egen, viser at det ikke blir flere jobber av det forslaget de legger fram. Det blir bare flere midlertidige, som i dag er faste stillinger.
Denne kampen gjelder også våre barn og barnebarn. Vi må gjøre det vi kan for at de skal slippe å leve i et utrygt løsarbeidersamfunn.
Det er fast jobb som gir frihet og trygghet! Da kan du få lån i banken, planlegge ferier og du slipper å leve på arbeidsgiverens nåde.
Tore Wold
nestleder Fagforbundet Arendal
