Annonse:

Sats på tog, ikke fly

Se for deg å gå på toget i Arendal en ettermiddag: Turen til Oslo tar 4,17 timer. I Oslo rekker du å spise middag, før du legger deg til å sove på nattoget. Neste morgen er du i Berlin.

Arkivfoto

Det krever en visjonær grønn togpolitikk å realisere en slik drøm. Dessverre er regjeringspartiene mer opptatt av å omorganisere togtilbudet, bygge motorveier og øke momsen på kollektivtransport. Forrige uke stemte de også ned vårt forslag om å styrke nattogforbindelsene til Europa.

Forslaget handlet om å utvide tilbudet av nattog, gjøre ekspresstog Oslo-København og nattog til Berlin til en realitet. At det ble nedstemt føyer seg inn i en trend: regjeringspartiene er ikke villige til å føre den politikken som kreves for å gjøre tog til et reelt alternativ til fly for langt flere enn i dag.

Nordmenn flyr like mye som femti millioner EU-borgere til sammen. Det er ikke bare fordi vi er et langstrakt land med fjell og fjorder: Flyet er mer populært fordi flybillettene ofte er billigst, enklest å bestille og fordi togtilbudet både i og ut av Norge er for dårlig. Det er politikerne sin oppgave å tilrettelegge for andre grønne alternativer.

Hvis vi skal fly mindre må togtilbudet bli mye bedre, både innenlands og til utlandet. De Grønne til bygge ut raskere tog mellom Oslo og Bergen, Trondheim og Stavanger, bygge høyhastighetstog til Europa, Stockholm og København – og vi vil bygge nordnorgebanen til Tromsø med avstikker til Harstad. Slike store prosjekter tar tid og koster penger. I mellomtiden er det mange tiltak som kan settes i gang umiddelbart. Det krever først og fremst en regjering som er villig til å tenke nytt.

Derfor er det ikke Erna Solbergs manglende flyskam som frustrerer oss ved inngangen til årets fellesferie. Snarere er det mangelen på vilje til å satse på et moderne togtilbud som kan ta oss på ferie uten fly.

 

Jens Aldo Carrizo-Nilsen,
1-kandidat til kommunevalget for MDG Arendal