fbpx
Annonse:

LEDER: Trygt frem

En undersøkelse InFact gjorde for NAF tidligere i år viser at ett av tre barn blir kjørt til skolen i Norge i dag. Foreldrene oppgir farlig skolevei, og at de uansett skal kjøre samme vei som de viktigste grunnene til dette. Samtidig har 47 prosent, nesten halvparten, opplevd farlige situasjoner som følge av at barna blir kjørt til skolen.

I denne ukas første utgave av Arendals Tidende kan du lese om Rykene skole som er den første i kommunen til å oppfylle målet i planen for klima og energi om at skolene skal ha hjertesoner rundt seg. Dette betyr at i en radius på 300 til 500 meter rundt skolen forbyr man all kjøring som ikke er nødvendig. Dermed skal både miljøet spares, og de små kroppene til barn i skolepliktig alder skal få sårt tiltrengt mosjon.

Stortingets har en målsetting om at 80 prosent av alle skolebarn i Norge skal sykle eller gå til skolen. Flere steder i kommunen vår er det imidlertid nærmest umulig. Lang og farlig skolevei er en utfordring blant annet for barn på Løddesøl, og lengst øst og vest på Tromøy. Ordfører Robert Cornels Nordli lovte før valget at han ville gå inn for at det settes ned en utvalg som ser på skoleveiene i Arendal. Dette skjedde etter at Arendals Tidende hadde skrevet et rekke saker som belyste områder hvor skolene definerer veiene som trygge hele eller deler av året, men hvor foreldre ikke i sin villeste fantasi ikke ville funnet på å la barna gå alene.

Når valget nå er overstått er det på tide å sette ord til handling, og skolebarna i Arendal fortjener en grundig vurdering av hvorvidt det faktisk er trygt for dem å ta beina fatt når de skal komme seg til og fra sin daglige undervisning.

For dem som ikke har en trygg skolevei, er det et godt alternativ at bussen stopper et lite stykke unna, så de får opp hjertepumpa og de som kan gå til skolen får en tryggere skolevei.