fbpx
skip to Main Content

LEDER: Skivebom i bomkommunikasjon

Rapport om areal- og transportplan og bypakke for Arendalsregionen ble vurdert av kommuneplanutvalgspolitikerne i Arendal i september. Målet med arbeidet er å legge bedre til rette for gående, syklende og kollektivtrafikk, og begrense personbilbruken. I rapporten skisseres ett alternativ som kan være å legge en bomavgift på 20 kroner inn og ut av by- og handelssentra. Altså vil det koste 20 kroner hver vei inn til Harebakken, Stoa og sentrum.  Arendals Tidende stiller mener det er lite klokt å legge frem en rapport som  nærmest skisserer bomring rundt alle handelssentrum, uten å fortelle politikere og publikum hva de får igjen for en slik kollektiv investering. Å la rapporten passere uten å stille spørsmål er heller ikke klokt.

For til tross for at de fleste er enige i at mer kollektivtrafikk og økt miljøfokus er bra, er vi nordmenn litt for enkle. Våre egne hverdager skal gå i hop, og det er lettest med bil. Dessuten skal budsjettene gå opp. For en vanlig bilist som ikke har parkering dekket av jobben koster det 140 kroner hver dag å stå parkert i sentrum. Dersom man regner med mulige bompenger snakker man om 900 kroner i uka,  42 300 kroner i løpet av et helt arbeidsår, og et alvorlig innhugg i privatøkonomien til en butikkansatt eller en saksbehandler på rådhuset.

Ett slikt innhugg er kanskje enklere å akseptere dersom man får en tydelig beskjed om hva man tjener på det i lengden. Dersom familiefaren på Hastensund som vi omtaler i dagens avis får beskjed om at det skal bygges gang og sykkelsti på Tromøy øst, slik at hans barn slipper å bli tvunget til å gå på det han mener er en altfor farlig skolevei. Eller dersom kollektivtrafikktilbudet bedres slik at han får en bussrute barna kan ta hjem fra skolen uten å måtte vente 45 minutter uten engang å ha tilbud til et busskur. Eller dersom det gikk noen busser fra sentrum til Hisøy, Tromøy eller Rykene på søndager. Det kunne jo vært en start.

Hva er det offentliges oppgave når det kommer til å skape en mer miljøvennlig kommune eller region? Skal det legges til rette for miljøvennlige alternativ? Eller skal det gjøres vanskeligere å velge bilen? At ros fungerer bedre enn ris er vel bevist for lengst.

Back To Top