fbpx
Annonse:
6e19ce94c7eea8a035ae7e65df7093fa.jpg

Kampen om flere nordmenn om bord

SKIPSFART:

Det er vel knapt tall på alle konferanser, møter på ulikt politisk nivå samt de utallige mer uoffisielle samtaler organisasjonene og sjøfolkenes lobbyister har hatt med det politiske Norge. Hva har vi oppnådd? I mange år pleide Sjøoffisersforbundet å publisere statistikk over ombordværende offiserer på NIS-skip. Dette er for lengst slutt. Vi kan vel si at man har gitt opp å holde nordmenn om bord på NIS-skip som seiler world wide.

Jeg mener Norge bør gjøre som Canada, Australia, Brasil og USA. Vi bør bli proteksjonister.

Vi har også sett at Hurtigruta er kommet på britiske hender, og man kan vel forvente at i 2019 så er det bare noen norske senioroffiserer igjen der om bord. Hvis noen tror noe annet, så er det bare å se på hva som er skjedd siden begynnelsen av 80-tallet. Selv bøyelasterne har i dag utenlands besetning. Det ble hevdet i mange år at disse skulle ”vernes”, men det var kun tåkeprat. I dag finnes det ikke en bøyelaster med norske matroser, og snart er det bare noen kapteiner igjen for syns skyld.

Årsaken til vår elendighet er at det ikke er politisk interesse for sjøfolk i Norge. Knapt noen norske politikere har kunnskap om skipsfart og hva norske sjøfolk tilfører Norge. Venstre vil ikke ha refusjonsordning. Hva AP mener er stort sett uklart samt uforutsigbart. Det samme gjelder Høyre. Næringsminister Mæland kommer fra sjøfartsbyen Arendal, men har neppe brydd seg særlig om det å ha nordmenn om bord. SV har alltid vært på kollisjonskurs med redere og sjøfolk, så støtte derfra er fåfengt. Krf får aldri bestemt seg for hva de vil. Vi sitter da igjen med Frp og SP. Disse to partiene synes tilsynelatende det er viktig med nordmenn om bord. De ser at det er viktig å bevare norsk maritim kompetanse. Vår regjering har jo sagt at vi skal leve av kompetansesamfunnet når oljealderen tar slutt. Vår maritime kompetanse avgir mye folk til landbasert virksomhet. Jeg vil si til lederne i sjømannsorganisasjonene at de må bruke et klart språk som utelukker enhver tvil. Våre politiske myndigheter har i mange år fått lov til å trenere norsk skipsfartspolitikk. Taper vi retten til å bemanne offshoreskip med nordmenn, og skip i øvrig norsk kystfart, så ser vi slutten på norske tariffer på riggene ved neste korsvei. Jeg ber om at Aust Agders stortingsrepresentanter merker seg mitt innlegg.

Lars Vidar Moen Skipsfører