fbpx
Annonse:

LEDER: Jubelbrus som ikke burde vært nødvendig

To saker som har vært viktig for muligheten til å ferdes uten bil på Tromøy gjorde et byks fremover forrige uke. Fylkestinget vedtok at ferjetrafikken skal gå overens med busstrafikken sånn at man kan ta buss og deretter ferje videre inn til byen. I tillegg kom arbeidet med gang- og sykkelsti som knytter østre og vestre del av Tromøy sammen, i gang.  Det er grunn til å juble for at det nå blir trygt og praktisk mulig å sykle fra en side av øya til den andre, og for at det ikke lenger blir tilnærmet et dagsprosjekt å ta buss kombinert med ferje til byen. Samtidig burde det vært på plass for lenge siden i en by hvor man jobber for å bli landets første klimanøytrale kommune.

Arendal har på mange områder en god politikk når det gjelder å få bilene til å bli stående i garasjen. Bypakka som skal vedtas inkluderer gang- og sykkelstier. Den vil trolig også gjøre det dyrere å kjøre bil. Sykkeltellere i Strømmen og i Barbu kan motivere syklister. Sykle til jobben-aksjonen kan også bidra. Turistkontoret har utleie av sykler.

Samtidig har Arendals Tidende skrevet på lederplass tidligere at mye av satsningen går baklengs inn i framtida. Å gjøre det dyrere å kjøre bil er vel og bra, men ikke før det er praktisk mulig å få hverdagen til å gå opp uten bil. Flere steder i Arendal kommune er uten bussforbindelse hver søndag. En enkeltbilett på bussen koster over 50 kroner og frister neppe til gjentagelse for de fleste av dem som våger seg ut på kollektivsporet for første gang. Her nytter det ikke å ta skylappene på og skylde på at fylkeskommunen har ansvar for busstilbudet. Skal innbyggerne møte hindre når de skal komme seg fra A til B i hverdagen, så må de kunne forvente at det offentlige klarer å samarbeide om å stille et anstendig alternativ på bena.

På Tromøy er man kommet et lite stykke på vei, men det er langt igjen å gå, eller sykle.