fbpx
skip to Main Content

ARBEIDSLIV: Høyresidens motkonjunkturpolitikk

Arendals Tidende for 25.04.16 inneholder et innlegg under ”Synspunkt” fra en gruppe politikere fra Høyre og Fremskrittspartiet. De kritiserer SV og Ap for å ikke ville drive motkonjunkturpolitikk for kommunale penger, og anbefaler å ”… behandle positivt alle gode utbyggingsprosjekter i Arendal.” Konkret knytter de kritikken opp mot tre saker: Grandgården, Pollen p-hus og Gimle.

Jeg tør minne om de viktigste motargumentene i de nevnte sakene var henholdsvis kulturvern, trafikksikkerhet og trafikksikkerhet for skolebarn. I Gimlesaken var bevaring av et mye brukt naturområde også et viktig argument. For den som tror samfunnets verdier er ensbetydende med investorers bunnlinje er sikkert SV og Ap sin holdning i disse sakene litt irriterende, men vi legger altså større vekt på andre forhold enn hva regjeringspartiene – med vekslende tilslutning fra andre – gjør.

Å argumentere med at alle må bidra til ”det grønne skiftet” er jo forsåvidt greit når man representerer regjeringspartier som har som uttalt mål at trafikkøkningen skal tas hånd om med sykkel og kollektivtransport. Hvor godt dette stemmer med utvidelse av et parkeringshus som ligger midt i kollektivtransportens smørøye er kanskje ikke så nøye da, men ”det grønne skiftet” kommer ikke i privatbiler!

Arealplanlegging er ikke et egnet motkonjunkturtiltak. I arealplanleggingen skal vi sørge for en fornuftig disponering av våre arealressurser. Det er naturligvis politisk uenighet om hva som er bra og fornuftig i mange tilfeller, men å godta et dårlig prosjekt for å skape arbeidsplasser i byggeperioden ligger godt utenfor fornuftens rammer. Natur, kulturmiljø og trafikksikkerhet er noe alle sier de er opptatt av, selv om det for noen blir med praten. Sånn sett er forslaget om å bruke mer penger på kommunalt vedlikehold noe mindre galt. Motkonjunkturpolitikk kan være fornuftig, og vedlikehold av våre felles bygg og eiendommer er et godt tiltak. Men pengene må komme fra et sted der de finnes. At regjeringspartienes lokale topper tror at det er i Arendal kommunes slunkne lommer er ganske oppsiktsvekkende, og en grei bekreftelse på at de ikke bør få rote i den kommunale økonomien.

Einar Krafft Myhren
Representant for SV
Bystyret og kommuneplanutvalget

Back To Top