Annonse:
Foto: Canvas Hove
Foto: Canvas Hove

Hovedebatten: – Jeg skulle ønske vi planla å bygge en fornøyelsespark

Jeg skulle ønske vi planla å bygge en fornøyelsespark. Da kunne vi sagt «sånn som Tusenfryd» og folk ville forstått hva det er vi diskuterer. Ordskiftet ville blitt mye mer saklig. Men hvordan forklarer man, slik at folk forstår det, et innovativt konsept som ingen har opplevd?

Espen Bierud. Foto: Privat

Vi i Canvas Hove ønsker å utvikle en helårs turistdestinasjon i Arendal der sjønære aktiviteter og opplevelser er hovedattraksjonen. Et visuelt vakkert sted der alle barn og voksne inviteres inn til å leke og hygge seg, og der ingen har enerett på grunnen under føttene. Formålet er å tiltrekke seg gjester (turister og fastboende) som ønsker å oppleve aktivitet, trim og mestring i naturen. Men for å få til en destinasjon må overnatting, mat, vertskap og nytelse må gå hånd i hånd med aktivitetene. Man må ikke delta på alt. Man kan velge i «menyen». Bare restaurant, eller bare kano med glassbunn – eller hele pakka. Og naturen MÅ tas vare på. Selvfølgelig må den det.

Foto: Canvas Hove

Denne nye formen for turisme ved kysten har så mange nye elementer at den har vist seg vanskelig å forklare. Særlig når mange av motstanderne bruker retorikk som likner mest på Trump sin Twitter-konto. “DETTE BLIR GRUSOMT!!!”: “KOM DERE VEKK”.

Man kan som sagt ikke peke på et annet sted og si “sånn skal det bli”. For den plassen finnes ikke, enda. Kanskje ikke rart folk lurer og er skeptiske. Dette er mer forvandling enn endring. En glimrende restaurant/kafé og en rekke aktiviteter og forskjellige typer overnatting i alle prisklasser. Feriepakker, kurs og bryllup. De som har penger skal også få lov til å komme.

 Vi utvikler oss ikke som by bare ved at det bygges leiligheter og en stadig større kjøpesentre (jeg har ikke glemt et flott museum og et kjærkomment kulturhus). Men hva er det vi ønsker å være kjent for? Arendal har alltid levd av og for sjøen. Hvordan skal vi fortsette med det? Jeg har seilt rundt i den vakre skjærgården vår hele livet og kunne ikke drømme om å ødelegge det fineste vi har. Men tradisjonell camping med faste gjester på kommunal grunn er et av de mest privatiserende undervannsskjærene jeg kan se.

 Ved å ta bort rundt 140 faste plasser som har beslaglagt nesten hele campingtomta og erstatter det med store åpne plasser pluss varme senger der alle kan leie seg inn, skulle jeg mene at campingtomta på Hove blir åpnet skikkelig opp. Potensialet for flere turister mangedobles, samtidig som lokalbefolkningen får tomta tilbake. Nøyaktig arealbruk på tomta vil bestemmes i en demokratisk reguleringsprosess, godkjent av våre folkevalgte.

 Prosessen får kritikk. Kanskje den skulle vært mer åpen. Men hvorfor hamrer motstanderens løs på Canvas Hove for det? Det er ikke vår prosess. Vi vant en bred utlysning om å drive campingtomta inn i fremtiden. At vi som privat aksjeselskap ikke har lyst til å dele fortrolig inngåtte forretningsavtaler er jo regelen, ikke unntaket. At vår daglige leder ble hentet inn i HDU-styret som Sørlandets antatt største ekspert på moderne camping trender, for så å melde seg inhabil da han skjønte det kunne bli aktuelt å delta, det burde være ferdig analysert og diskutert.

Foto: Canvas Hove

Vi må pense debatten tilbake til det vi bør snakke om. Hva er det best å bruke campingtomta på Hove til? Hva er best for Arendal, innbyggerne og naturen?

Hvert år drar titusenvis av folk til Trysil og Hovden. Det er fordi der tilbyr de fremragende aktiviteter som folk vil oppleve. De beste vinter-destinasjonene har lært seg å trekke overnattingsgjester også i lavsesong. Det er på tide at noen tenker liknende tanker på kysten. De som får dét til vil bygge samfunnet videre og skape mange arbeidsplasser. Ikke bare direkte, men på leverandørsiden, f.eks. lokale matprodusenter, ferge-eiere og andre med spisetilbud i nærheten. Bonusen er at også lokalbefolkningen får mange nye, gode hverdagstilbud. Dette kan vi få til på campingtomta om vi får lov av de folkevalgte å prøve.

Espen Bierud
Markeds- og kommunikasjonssjef, Canvas Hove