Annonse:

Goddag mann; bompenger?

Når regjeringen reagerer på bompenger-opprøret med å angripe bypolitikk og samtidig stemme gjennom rådyre nye motorveier, misforstår de både problemet og løsningen: Det blir ikke billigere å kjøre bil i distriktene av å ødelegge for byene.

Jens Aldo Carrizo-Nilsen, ordførerkandidat for Arendal MDG. Arkivfoto

FrP hadde i sist uke sitt krisemøte om bompenger. Samferdselsminister Jon Georg Dale har sagt at han er mot bompenger, men for nye veier. Det kan minne litt om hvordan de fleste barn er for godteri men mot hull i tennene. Bak det enkle språket lusker den kompliserte virkeligheten, og på grunn av all støyen om dette temaet er det fortsatt uklart for de fleste av oss hvordan dette henger sammen.

Regjeringen har bygd mye nye veier i denne perioden, og disse veiene koster penger. Å betale for vei med bompenger er ikke nytt, men uansett om det går over skatteseddel, gjennom bompenger eller veiprising så kommer man seg ikke unna regningen. Spørsmålet er bare hvem som skal betale og hvem som stikker av. Hvordan skal regjeringen finansiere veiene uten bompenger? Øke skatter, eller kutte i helse eller skole? Det sier de ikke noe om. Men i stortinget stemmer de gjennom flere nye rådyre veiprosjekter, som også skal betales av nettopp bompengene de sier de er mot. Hvis regjeringen faktisk ønsker lavere bomsatser er det nok av svært kostbare motorveiprosjekter å avlyse. Men de foreslår ikke å redusere bompenger i distriktene der det virkelig svir, hvor alternativene hverken finnes eller blir planlagt.

Så langt er det byene Samferdselsministeren fokuserer på, og deres miljøpakker og byvekst avtaler er nå under angrep. Hvis regjeringen lykkes med å ødelegge for byene, betyr ikke det at det blir billigere eller enklere å komme seg rundt på distriktet. Og den 19. juni stemmer Fremskrittspartiet for å ta inn 15 milliarder nye bompenger kroner på tre nye motorveiprosjekter i Telemark, Trøndelag, Hedmark og Oppland. De Grønne stemmer mot.

Vi i De Grønne vil heller bruke penger på å gjøre eksisterende veier tryggere og bedre enn  nye rådyre motorvei-prosjekter. Vi vil bruke 7 milliarder mer for å gjøre det enkelt og billig å reise kollektivt over hele landet. Buss, båt og bane må gå oftere, mer fleksibelt og drives mer effektivt. Det kommer alle til gode, også bilistene, og det forstår folk: 59 prosent av nordmenn mener det er fornuftig å bruke bompenger på å bygge ut kollektivtransport. Det er slik i vårt ganske land at bilen også i fremtiden skal være et viktig fremkomstmiddel for mange i distriktene. Det er ikke et problem, så lenge det er mulig å kjøre uten utslipp: derfor vil vi bygge 1000 hurtigladestasjoner i året, og gi 170 millioner til leasingstøtte for elbil. Hvis vi mener alvor med å få ned utslipp og stanse miljø- og klimakrisen, så må vi gjøre det enklere for folk å velge grønne løsninger. Men regjeringen går heller til valg på mer vei, utslipp og bompenger i distriktene, selv om de nekter å innrømme det. De går til valg på å subsidiere forurensning og skape mer kork og kø i byene, selv om de nekter å innrømme det.

Det er dermed fristende å dra konklusjonen at for regjeringen handler ikke dette om å gjøre det billigere for folk å kjøre bil, men om å gjøre det lettere for FrP å kjøre valgkamp. Det er noe av det flaueste vi i MDG har sett i Norsk politikk.

Heldigvis er det snart valg, og folk er smarte nok til å forstå når “verten stikker av fra regningen”. La dette bli et protestvalg fra norske distrikter og kommuner mot regjeringens uærlighet og for en ny visjon om en grønn fremtid – over hele landet og i Arendal Kommune.

Jens Aldo Carrizo-Nilsen
Ordførerkandidat for Arendal MDG