fbpx
Annonse:
Grete A. Husebø Ansvarlig Redaktør
Grete A. Husebø Ansvarlig redaktør

Fra retusjerte modeller til prosjekt perfekt

Fra 2010 til 2013 ble antall ungdommer som ikke var fornøyde med sin egen kropp nesten doblet, skal vi tro NOVAs ungdomsundersøkelse som ble utført på ungdom i Stavanger kommune med tre års mellomrom. Mens syv prosent oppgav at de ikke var fornøyde med sin egen kropp i 2010, sa tolv prosent det samme i 2013. Mens tolv prosent hadde et negativt selvbilde i 2010, oppgav 17 prosent det samme i 2013. I løpet av denne perioden har både instagram og snapchat gjort sitt inntog på norske ungdommers mobiltelefoner. I dagens utgave av Arendals Tidende kan du lese om hvordan det preger ungdommers liv i Arendal og i resten av landet.

En undersøkelse gjennomført av Respons analyse i 2013 viser at en av fire nordmenn pynter på virkeligheten i sosiale medier, samtidig mener 60 prosent at facebookoppdateringene som deles i for stor grad handler om lykke og perfekte liv. Å finne informasjon som er oppdatert nok om sosiale medier er vanskelig. De nyeste undersøkelsene gjelder gjerne året 2013, og ble publisert i fjor. I 2013 var ikke Snapchat nevnt i Metronets analyse av bruk av sosiale medier, i 2014 hadde hver fjerde nordmann applikasjonen og det hadde vokst til å bli den tredje mest populære sosiale applikasjonen for aldersgruppen mellom 18 og 34 år.

Når bruken av og utviklingen innen sosiale medier vokser raskere enn forskerne klarer å følge med faller det seg helt naturlig at det som skjer inne på mobiltelefonene blir et umulig univers for travle foreldre å klare å holde seg oppdatert på, samtidig blir det desto viktigere.

I 2015 skal ikke ungdom bare gjøre det bra på skolen og prestere på trening, de skal også poste bilder og statusoppdateringer som høster mellom 50 og 100 annerkjennende likes på sosiale medier. Både på Facebook, Instagram og Snapchat skal en perfekt fasade opprettholdes. Og mens en ungdom opprettholder sin fasade med daglige oppdateringer fra pene fjes og perfekte kropper, er det underliggende budskapet til alle dens venner at de må se slik ut til enhver tid. Resultater er en virkelighet hvor retusjerte modeller i glansede moteblader blir en vag fare sammenlignet med de idealene ungdom møter hver gang de tar opp telefonen.