fbpx
skip to Main Content

Exit Nelaugbanen: Bra for Arendal og bra for landet!

Etter over 100 års drift og flere hundre millioner i offentlig støtte var det på tide med et objektivt faglig blikk. Transportøkonomisk institutt har nå vist at toget Arendal – Nelaug bør erstattes med buss eller taxi av hensyn til samfunnsøkonomi. Mine egne erfaringer bekrefter dette til fulle. I noen år reiste jeg ofte med 0550 –toget fra Arendal, inntil den avgangen forsvant med nytt ruteopplegg. Når toget av og til var innstilt, ble passasjerene plassert  i en (1) vanlig drosje til Gjerstad stasjon – hvor det ble 20 minutters venting på Sørlandsbanen..! Banestrekningen ble elektrifisert omkring i 1995. Dette kostet så mye at daværende sjef i Nettbuss fant å regne litt på det. Han fortalte siden at de kunne kjørt togpassasjerene gratis til Oslo i det uendelige, om de hadde fått pengene. Nylig gikk omtrent samme beløp, ca. 70 millioner kroner, til å «fjernstyre» Arendalsbanen fra Kristiansand.. Slik ressursbruk er vanskelig å fatte, her går et enslige tog rett fram i eget spor med noen ganske få mennesker? Skulle lokføreren få et illebefinnende, stopper toget automatisk! Det er viktig å få parkert Nelaugtoget nå. Først er det vår reisetid til Østlandet. Blant fylkeshovedsteder har bare Alta lengre reisetid til Oslo med offentlig kommunikasjon, enn Arendal. Og de neste 20 årene er det usannsynlig at noe annet enn ekspressbuss Arendal – Oslo kan forbedre dette, til gjengjeld skjer dette nå i rask takt med nye  E18-parseller. Enda viktigere er at tog her sør aldri kan konkurrere med buss på frekvens. Det er jo grunnen til at bussen tar langt flere passasjerer enn toget, også mellom Kristiansand og Østlandet. Når Nelaugtoget nå snart er historie, er det lang tradisjon for at staten gir erstatning: kravet bør være å få langt mer effektive bussterminaler østover for ekspressbussene våre. Sørlandet må fremme dette med tyngde i god tid før Nasjonal transportplan kommer til Stortinget neste vinter. Vi vil ikke kjøre sightseeingbuss verken i Kragerø, Grenland eller Drammen. Og Arendal kan få i pose og sekk: Jernbanen har lenge nok forslummet Barbu mellom havna og Myrenetunnelen, disse arealene må kommunen få gratis som takk for tålmodigheten. Og tunnelen? Den ligger perfekt til for en sykkelekspressvei  sentrum – Myrene – Stoa. Kanskje Nelaugbanens venner kan få en ny giv med å kjøre damplokomotiv på resten?

Karl Sigurd Fredriksen, Tromøy

Back To Top