fbpx
skip to Main Content

Åpen kirke?

Messe for verdighet:

RELIGION:

Messe for verdighet blir holdt i flere av landets kirker. Fokuset er å ta avstand fra vold og seksuelle overgrep, og støtte dem som er blitt utsatt for det, og deres pårørende. Seksuelle overgrep vet vi setter dype spor i et menneskes liv, og rammer både den utsatte og dennes omgivelser hardt. Det ligger i Den norske kirkes selvforståelse at vi står opp for mennesker som blir utsatt for overgrep, og at vi tydelig sier at dette er uakseptabelt. Messe for verdighet ble en sterk markering der Kirkelig Ressurssenter, Redd Barna, Kirkens Bymisjon Arendal og SMSO-Agder var medarrangører. Overgrepsutsatte delte sine refleksjoner på en sterk måte. Det var tydelig at en slik markering favnet vidt – over 100 personer fant veien til Trefoldighetskirken denne torsdags kvelden.

I denne sammenheng – fire dager etter at Messe for verdighet ble holdt velger Husebø å sette fokus på og stille spørsmålstegn ved om alle er velkommen i kirken. Mens de overgrepsutsatte som stod frem i kirken fortsatt puster ut etter å ha snakket offentlig og delt av det mest sårbare i sine liv, etterlyser Husebø fokuset på tilgivelse og forsoning, og stiller spørsmålet: «Hvor åpen er kirken?».

Husebø skriver at overgriperne ikke var å se. For det første – hva vet vi om det? Kanskje noen av dem var der? Kanskje noen av dem har kommet så langt i sine prosesser at de ønsket å være der? Men for det andre: Husebø har helt rett i at tilgivelse og forsoning ikke var særlig i fokus. Riktignok feiret vi nattverd, og man kunne bli bedt for – begge deler med et innhold som forteller at alle er velkommen til Gud med våre liv uavhengig av hvem vi er og hva vi har gjort. Heller ikke i denne gudstjenesten var forsoning og tilgivelse helt usynlig.

Men Husebø har rett i at refleksjonene, prekenen og musikken hadde de utsatte i sentrum. Hun har vanskelig for å forstå at ikke gudstjenesten ble gitt et bredere fokus. Det er nyttig at Husebø deler at hun har vanskelig for å forstå dette, det gir oss en mulighet til å forklare valget, og forhåpentligvis skape mer forståelse: Kirken er åpen for alle. Til kirken skal vi få komme med hele vårt liv – både det vi er godt fornøyde med, og det vi skulle ønske var helt annerledes. Vi tror at Gud møter alle slik vi er.

Enn så lenge lever vi her på jorden. Livet er på godt og vondt. Overgrep skjer, mennesker skades, mennesker splittes, nære relasjoner brytes. Pga livets erfaringer og det mennesker påfører hverandre, kan vi heller ikke i kirken fokusere på alt til samme tid. Dette til tross for at kirken skal romme livet, og ulike mennesker. Det ville være et nytt overgrep å antyde krav om at overgriperen og den overgrepsutsatte skal forsones, og at den overgrepsutsatte en eller annen gang må eller bør tilgi overgriperen. Husebø skriver, som en forklaring på hvorfor hun savner et bredere fokus, at messen var beregnet på mennesker som så godt som mulig har fått sine vanskelige situasjoner på avstand. Hvor har hun det fra? Det var ikke noe som helst krav at man måtte ha kommet så eller så langt i sine prosesser for å være tilstede under Messe for verdighet. Dessuten ville en slik differensiering i menneskers indre prosesser være umulig å gjøre, gitt at verken kirken eller ofte de utsatte selv kan vite hvordan man vil reagere under en Messe for verdighet.

En annen grunn til å holde messe for de overgrepsutsatte, er at kirken skal være troverdig i møte med de berørte. For en del berørte har kirken vært assosiert med overgriper. Kirken skal formidle troen på Gud som god, som kjærlighet. Da må vi ta et kraftig oppgjør med det som har skjedd av overgrep i kirkelige sammenhenger, og være entydige på at dette skulle aldri skjedd.

Hvis det fortsatt skulle være tvil: Kirken er helt åpen. Kirken er åpen for alle. Ja – i kirken er tilgivelse og forsoning også i fokus. Men fordi vi har med enkeltmenneskers liv å gjøre, og i respekt for hver enkelt sin livshistorie, kan vi heller ikke i kirken si alt til enhver tid.

Bente Pedersen menrådleder Trefoldighet

Åsta Ledaal sokneprest Trefoldighet

Kolbjørn Gunnarson prost

Back To Top