fbpx
Annonse:
Ba977039cd971adf11572cb9c133ee90.jpg

Livsnødvendig, men ingen menneskerett

Nesten 200 000 personer har skrevet under på en kampanje for å hindre privatisering og kommersialisering av vannressurser nå, og tallet øker stadig. «Er Peter Brabeck verdens største drittsekk?» spør nettstedet F7 om styrelederen i Nestlé denne uken. Det er vertfall ikke langt fra, sier vi.

Det sveitsiske selskapet som blant annet produserer Nespresso og mesteparten av barnematen på markedet klarte under World Water Forum i 2000 å hindre at vann ble definert som en menneskerett. Global oppvarming og tapping av grunnvann gjør at flere og flere mennesker nå lever uten tilgang på rent vann, og uten å ha råd til å kjøpe flaskevann. Nå presser selskapet myndigheter med dårlig råd til å selge landets vannressurser. Nestlé ønsker å privatisere og kommersialisere det mennesker trenger for å overleve.

For 37 år siden, i juli 1977, startet en boicott mot Nestlé i USA. Bakgrunnen var at flere interesseorganisasjoner for barn mente selskapets aggressive markedsføring av morsmelkerstatning var svært uetisk. Nestlé reklamerte voldsomt for morsmelkerstatning i mindre utviklede områder med høy analfabetisme og mangel på rent vann. Resultatet var at mødre valgte å blande Nestlés morsmelkerstatning ut med urent vann, fremfor egen brystmelk. Uten å kunne lese manglet kvinnene også ofte kunnskap om sterilisering av flaskene. UNICEF regner med at det er mellom seks og 25 ganger høyere sannsynlighet for at sårbare nyfødte i disse områdene blir rammet av diare og lungebetennelse når de blir fostret opp på morsmelkerstatning.

Ingen har vunnet mot Nestlé i rettssalen, det skal for mye til å bevise at et selskap er indirekte ansvarlig for å ta livet av spedbarn. Mange har imidlertid anslått hvor mange nyfødte som har blitt syke og mistet livet som en følge av den utspekulerte markedsføringen, men disse tallene er ikke godt nok dokumentert.

I dag ser vi igjen eksempler på Nestlés inhumane markedsføringsstrategier når de promoterer flaskevann som et statussymbol og selger det til langt høyere priser enn det befolkningen i området vannet kommer fra har råd til. Rent vann er en ressurs som bør være tilgjengelig for alle, og ikke bare oss i den vestlige verden. Det må Nestlé få beskjed om nå.