Restefest
Årlig kaster vi nordmenn 250 tonn spiselig mat, 1/3 av det vi handler går rett i søpla ifølge organisasjonen Matvett. Det vil forbrukerrådet i Agder ha slutt på, og nå foreslår de å innføre restetorsdag. Altså at torsdagsmiddager landet over skal bestå av rester for å få tømt kjøleskapet før maten blir dårlig.
Ifølge organisasjonen Framtiden i våre hender forurenser produksjonen av en kilo kjøttdeig like mye som å kjøre 20 mil med bil, og klimagassutslippene som følge av norsk matproduksjon er nesten like store som dem som kommer med den norske bilparken. I fredagens utgave av Arendals Tidende kunne du lese om familien Dingsøyr Nilsen fra Arendal, som gjerne vil kaste mindre mat, men som kjenner på at viktige prinsipp ofte må gi tapt for en travel hverdag. Og det er ikke tvil om at det er vanskelig å prioritere å spise opp maten i kjøleskapet, samtidig som barn skal kjøres på fotballtrening, spinningtimer skal rekkes og god og sunn middag skal på bordet hver dag.
Det er derfor en svært gledelig utvikling vi ser hos både offentlig og privat virksomhet, på nasjonal og internasjonal basis nå. Forsvaret i Norge har innført kjøttfri mandag, og serverer vegetarisk taco, lasagne eller lignende på ukas første dag. Mange norske matbutikker og matkjeder jobber for å fjerne palmeolje fra sin produksjon. Flere butikker vurderer også å slutte med «3for2»-tilbud og å selge mer grønnsaker i løsvekt for å redusere svinn.
Som vanlig er utviklingen kommet lenger på internasjonal basis. I Berlin åpnet nylig et supermarked helt uten emballasje. Hos matvarekjeden Original Unverpackt må du ta med deg dine egne poser og de boksene du trenger for å ta vare på maten på vei hjem. I kassa blir vekten for poser og bokser trukket fra og du betaler kun for matvarene. Ved at emballasjen er borte er også problemet med å kjøpe mer mat enn man trenger borte. I nabolandet Frankrike selger de grotesk frukt. Den etablerte supermarkedgiganten Intermarché reklamerer med «Det groteske eplet, den latterlige poteten, den ekle appelsinen og den mislykkede sitronen.»
I sommer skapte en innpakket purreløk furore på sosiale medier her hjemme. Den grønne delen av Bamas purre var kuttet av og kiloprisen var betraktelig høyere enn i løsvekt. Kritikken ble for omfattende, og Bama var raske med å beklage og trekke dette produktet fra markedet.
Det er disse initiativene som kan bidra til å redusere matsvinn, og det må både private og offentlige ta tak i.
Grete A. Husebø Ansvarlig redaktør
