fbpx
Annonse:
931906921397540fff20863365b76eff.jpg

Den usynlige festivalen

KOMMENTAR

Klassisk skolesekk, klassisk vorspiel, crossover, solist, lunsj, matine og finale i ung klassisk talent. Talentfulle musikere i alderen 8-25 år har fått vist seg fram, og konkurrert om gjeve priser gjennom fire dagers festival. Musikkfesten er over for denne gang, uten høye tilrop, store overskrifter og hurrarop.

Side og side

Muskkfestivalen «Ung klassisk» har festet seg som en stødig og fremtidsrettet festival. Helt siden startskuddet gikk for den aller første festivaluka i 2009, har unge talenter stått side om side og kjempet om titler, pengepremier, heder og ære. Ikke minst har mange fått muligheten til å være solist med Kristiansand symfoniorkester på en helaftens konsert, noe som er stort, selv for den skolerte voksenmusikeren.

Kontrast

Festival i Arendal assosieres med festivaler som Canal Street og Hove-festivalen, med liv og leven i gatene, store overskrifter og fulle konsertområder. Det står i stor kontrast til hva som oppleves under denne klassiske festivalen som nettopp har gått av stabelen. For der utøverne hadde fortjent fulle saler og stående applaus, møter de et glissent publikum. Man skulle tro at unge talentfulle musikere skulle trekke flere folk, men den gang ei.

Eventyrlig

Da undertegnede spent hentet ut billett til torsdagens solistkonsert med Kristiansand symfoniorkester og vinnerne av fjorårets solistkonkurranse i «Ung klassisk», forventet jeg å se en horde mennesker i Store Torungen. Jeg passet nøye på billetten så jeg skulle finne min rettmessige plass, noe som viste seg å være helt unødvendig. Da orkesteret åpnet konserten, var det kanskje hundre publikummere som hadde funnet sin plass, i en sal som kan ta i mot 700 mennesker. Trist! Solistene som besto av Daniel Seng på klaver og Benedikte Sofie Ribe på sopran, leverte en eventyrlig opptreden som definitivt hadde fortjent høye tilrop og stående applaus. Bravo!

Ikke kult nok

Gjennom seks år har festivalen vokst, og vært i kontinuerlig utvikling med utvidet samarbeid med både KSO og Risør kammermusikkfestival. Dessverre har ikke publikumsveksten økt i samme takt. For der ungdommelig talent og kvalitet henger høyt, svikter publikumsrekorder og stående applaus. For smalt, eller ikke kult nok, vil kanskje noen mene.

På vårt blide Sørland utdannes det mange klassiske musikere. Noen får vi se på store scener om noen år, mange står der allerede. I Arendal skryter vi av at vi er så gode på kultur, og at vi favner alle sjangre, men dette gjelder tydeligvis ikke sjangeren klassisk musikk. Til tross for høy musikalsk kvalitet og store musikalske sensasjoner, sliter arrangøren med å få folk til å komme. Der andre musikksjangre høster omtaler, lovord og publikumsrekorder, taper den klassiske.

Henger etter

Vi kan konkludere med at interessen for klassisk musikk i Arendal er mager. Vi kan undre oss om vi henger etter på den kulturelle scene. For mens den klassiske interessen vokser i andre deler av landet, er det kun et fåtall som følger denne trenden i vårt distrikt.

Vi gratulerer festivalen «Ung klassisk» og alle 75 utøvere for god gjennomføring av musikkfesten.