fbpx
Annonse:
787cf43df3dd75bbeebb07e1d32386cf.jpg

Manglende pasienthensyn

HELSE:

Når jeg (kanskje i nær fremtid) trenger helsetjenester så skal de være skreddersydd for meg og mitt behov og skal skrives ned i en tiltaksplan på et tjenestekontor og helst godkjennes av Helsetilsynet og revideres etter behov minst en gang i året. Og denne plan må utførende sykepleiere følge til punkt og prikke og skrive ned sine tjenester så utførlig som mulig i en rapport (det tar tid. De kan jo vente seg en kontroll av Helstilsynet.)

At utførende sykepleier med sin kompetanse og erfaring ikke skal få lov å bruke sitt eget «sunne bondevett» hos hver enkelt pasient fra dag til dag, er skremmende.Vi pasienter er levende vesener med legeme og sjel og ikke bare satt sammen av skruer og muttere, selvom også de finnes i f.eks. hofter og knær.

Mer fleksibilitet i systemet vil skape større arbeidsglede hos utøvende sykepleier og større tivsel hos oss som pasienter.

Ekssempel: Sykeleieren kommer til gamle Stina i rullestole litt forsinket.

Sykepleier: Stina, i dag har jeg det så travelt at jeg ikke kan være hos deg så lenge, så vi får ta det viktigste. Jeg så avisa di lå i postkassa di da jeg gikk forbi, men jeg har ikke lov til å ta den med. Du hadde forresten også mistet brillene dine i trappa, men jeg har ikke lov å ta dem opp. Du burde nok snart skifte på senga di, så det får du snakke med hjemme hjelpen om (hvis det står i hennes/hans arbeidsplan da?)

Jeg kunne trekke fram mange eksemler fra tidligre avisarikler, men skal la det være med dette. Planer og regler må vi ha, men de må kunne leses med sunn fornuft og gi større arbeidsglede hos utøver og større trivsel hos mottaker.

Jeg synes det går altfor mye tid til dokumentasjon skriverier og planlegging.

Jeg har selv i sin tid fått på ­ pakning av Helsetilsynet i Vest Agder for å bryte disse reglene noe, som tilsynslege ved et sykehjem og tre alderhjem i Mandal. Jeg brukte for mye av min avmåte tid på avdelingen hos pasientene og for liten tid ved skrivemaskinen på kontoret. (Men alt ble notert i «kardexene» på avdelingen som det den gang het. Jeg skulle ha ført dobbelt bokholderi i journalene med de samme notater).

Samhandlingsreformen er sikkert god, men la den ikke bare bli en «administrasjonsog kontorsak». Det er vi som pasienter som trenger tjenestene.

Øivind Holanger Tromøy