Annonse:
Daglig Leder I Arendal By AS, Hanne Gulbrandsen. Arkivfoto.
Daglig leder i Arendal By AS, Hanne Gulbrandsen. Arkivfoto.

SOMMERPRAT: Med medvind i seilene surfer vi sammen på tidenes sommerbølge mot høstlige tider

Hver uke i sommer vil vi invitere en person fra Arendal til en sommerprat.
Denne ukas skribent: Hanne Gulbrandsen, leder av Arendal By AS

Lokale skatter, kjente kjeder, herlige smaker, eget «gelateria», egen sjokoladefabrikk, ny stor bypark, Norge best gjestehavn, nordens største gatekunstverk og barnas lekeplass. Sentrum har regionen største utvalg når vi surfer inn i høsten på tidenes sommerbølgen i Sørlandets fineste by.

Våkne  til lyden av fuglenes morgensang, lukten av sommer – fuktig sand, sjø og svak aroma av tang, morgentur med herlige dufter av roser, sjasmin og blomstrende frukttrær, morgenbad i friskt sjøvann – slik lades batteriene før en god arbeidsøkt i sommervarmen, eller før en skikkelig herlig ekte sørlandske smeigedager med byliv og gode opplevelser.

Medvind
Med tidenes sommer i sekken med Arendalsuka og skolestart denne uka, ruster vi oss sakte men sikkert mot høstlige tider. Det varmer å se fornøyde bygjester i byen hverdager, helger, sent og tidlig. Det blåser medvind i byseilene når flere års samarbeid har gitt  mange nye, spennende etableringer og tilført byen et fint mangfold til glede for de fleste. I sentrumsselskapet Arendal By «jakter» vi stadig nye prosjekter for å bidra til at byen vår fornyer seg. Vi er pådriver for en positiv utvikling av sentrum og folkets innspill på hva som er bra med sentrum og hva som skal til for å styrke sentrum som by for folket.

FNDR – «Byen i lomma»
Arendal har et unikt utgangspunkt med over 150 flotte butikker og serveringssteder, Norges beste innendørs parkeringsdekning og en rekke gode opplevelser. Ikke mange byer kan skilte med egen iskremfabrikk, egen sjokoladefabrikk, Sørlandets eneste zero waste butikk, vegankafé og bygartneri i herlig samspill med et shoppingutvalg fra kjente internasjonale merker til lokale spesialiteter, unike restaurantopplevelser og varierte arrangementsopplevelser. Handel har vært, og er, primærformål med bybesøk. Netthandel og digitale kanaler har gjort at vi orienterer oss på en annen måte enn tidligere. I løpet av høsten ønsker vi å gjøre det enklere for deg som bygjest å orientere derom utvalg og merker om finnes i byen. Derfor lanserer vi i høst FNDR-appen som enkelt gir deg oversikt over byens mangfoldige utvalg og mulighet til å  handle rett fra appen.

Byen må bli «kulere»
Vi er mer bereist og får via det digitale samfunn impulser som gjør at våre  forventninger til bysentrum endres. Flere vi være urbane, de vil bo og bruke fritiden sin i byen. Det gir utfordringer og muligheter. Co-works, start-ups, gründere, Urban Living – moteord? Kanskje, men viktig for at byen oppfattes attraktiv også for de yngre. Siste års fremvekst av nye Co-workshus i Torvkvartalet er positivt for byen. I kulissene jobber sentrumsselskapet for fornying av byrom, og flere typer arbeidsplasser og boliger i sentrum. «Det må være kult å bo i byen», sier unge urbanister. De ønskes velkommen på laget for å definere hva som ligger i «kult» og «urbant».

Sentrum trenger flere attraktive bo- og utemiljø også for de unge, småbarnsfamilier, og nyetablerte.

Mer å by på
Kanaler og skøytebane gir «urban touch». «Urban Living» skaper forventninger til fremtidsbyen som rekreasjons- og opplevelsessted.

Arendals urbane touch er på vei til å realiseres. Vi har Nordens største gatekunstverk der Cool Art flirter med kanaldrømmen, vi har Barbu moderne urbane Park. Vi ønsker mer urban touch i byens uterom. Dette kan realiseres ved piazzaer og byrom som inviterer mer til opphold og aktivitet. Lekeplassen gjorde noe med Torvet. Sam Eydes plass – byens origo – kan bli en attraktiv helårs aktivitetsplass og samtidig være dansegulv for eksempelvis Arendalsuka, Canal Street og 17. mai.

Skøytebane om vinteren og interaktiv vannpark sommerstid gir ny puls og bidrar til mer urban byfeeling. Kanal som opplevelsesrik vannvei fra Kittelsbukt til Pollen tar byens historie med inn i fremtiden, gir folket nye rekreasjonsmuligheter og vil være en flott. Gave til byjubileet.

Med tidenes sommer  i ryggen, og utleide første etasjer blåser det en positiv vind i seilene når byskuta setter ut på høstseilasen.  Med utallige opplevelser innen- og utendørs er det ingen grunn til at vi – folket – ikke skal møtes til gode stunder og trivelige opplevelser i byen hele året.

God sensommer.

… ses i byen!