Annonse:
ENGASJERTE:Medlemmene I Arendal Figurog Dukketeater Bruker Mye Tid På å Lage Figurene Og å øve Til Forestillinger. F.v. Ute De Lange Nilsen Scharf, Sven-Erik Ellund Og Natasa Hajduk.
ENGASJERTE:Medlemmene i Arendal figurog dukketeater bruker mye tid på å lage figurene og å øve til forestillinger. F.v. Ute de Lange Nilsen Scharf, Sven-Erik Ellund og Natasa Hajduk.

Figurene flagrer inn i Lille Torungen

Hundrevis av timer, metervis med stoff og mye tålmodighet ligger bak dukkene til Arendal figurog dukketeater. Til helgen flytter de inn på kulturhuset for å vise fram de fargerike figurene gjennom den afrikanske legenden om hvorfor flaggermusen flyr om natta.

Lang tradisjon

Figurteateret ble etablert i 1969 av Liv Nergaard, Aili Strømstad, Torbjørg Torbjørnsen og Ute de Lange Nilsen Scharff. Sistnevnte er fortsatt aktiv som teaterets primus motor, og hun står også bak produksjonen av de fleste figurene gjennom tidene. Siden oppstarten for 46 år siden har de gjennomført utallige forestillinger og laget hundrevis av dukker. I dag har teateret seks medlemmer som er aktive i, på og utenfor scenen.

– Det er veldig morsomt å holde på med dette, men vi ønsker oss gjerne flere engasjerte medlemmer, sier Ute de Lange Nilsen til Arendals Tidende.

Hun forteller at figurteater er en verdensberømt kunstart som dessverre får lite oppmerksomhet her i landet etter hennes mening.

– Spill med dukker og figurer har gledet barn i alle tider, og setter fantasien i sving. Det er derfor synd at det ikke er større fokus på dette i Norge, sier hun.

Afrikansk legende

Historien de nå skal formidle gjennom figurene er hentet fra en afrikansk legende. Her får vi møte den livlige rotta, slangen, den kloke skilpadda, frosken, den sinte måken, fakiren og flaggermusen. Manuset er skrevet av Irena Salahovic, og figurene blir ført av Sven-Erik Ellund, Natasa Hajduk, Irena Salahovic og Meggie van Kaam. Ifølge den afrikanske legenden slapp natten og mørket en gang ut av en kurv, og flaggermusen fikk i oppgave å bringe den tilbake til månen. Fortellingen begynner i skogen der rotta, frosken og den kloke skilpadden sender flaggermusen av sted på en lang reise, til et møte med en fakir i ørkenen, og til en sinna svart måke på en øde øy i havet. Dyra i skogen snubler over kurven, som har en lapp festet på seg. Denne kurven må bringes til månen, uten å åpnes. Flaggermusen får det store oppdraget, og møter flere hindringer på veien.

Først kommer han til Afrika, der møter han slangen som vil ta kurven. Så reiser han videre til en palmeøy. Der venter en sort sinna måke som vil ta kurven, og det ender i slåsskamp. Han flyr og flyr, og møter både storm og flere eksotiske dyr på sin vei. Når kurven åpnes, kommer natten fram, og barna får levende beskrevet hvorfor flaggermusen flyr om natta.

God respons

Ute de Lange Nilsen forteller at når disse historiene fortelles gjennom dukkene, får de store reaksjoner fra barna.

– De syns det er kjempemoro og lever seg inn i historien. Det er en ren glede å spille for barna når vi ser glimtet i øynene og ser hvordan de responderer, forteller hun.

Figurspiller Sven-Erik Ellund forteller at han er ganske ny i gjengen, og dessuten det eneste mannlige medlemmet.

– Jeg er veldig imponert over hva disse damene har fått til og har stor respekt for kvaliteten på dukkene som de har laget, forteller han, og legger til at det er veldig morsomt å være med.

Han forteller videre at det er et stort ønske å bli en større gruppe, slik at de kan drive mer med pedagogisk opplæring til barn gjennom opptredener i barnehager og skoler og opplyser at figurteateret ønsker flere medlemmer.

Nye dukker

Foran hver ny forestilling lages det nye dukker og figurer. Ifølge teatergjengen tar hver figur cirka 15 timer å lage, noen ganger mer. Til denne forestillingen er det gått med nærmere åtte måneder til ren produksjon.

– Vi bruker mange timer på hver eneste figur. Det er blant annet veldig viktig at bevegelsene blir riktige, og at figurene får det riktige uttrykket. Fakiren har for eksempel flere forskjellige uttrykk i øynene. Han skal jo både være glad, sint, og redd, og det skal komme til uttrykk gjennom blikket, forteller figuremakerne Ute de Lange og Natasa Hajduk.

Både Ute og Natasa har utdannelse, erfaring og kunnskap om hvordan få dette til. Ute har blant annet dukketeatertradisjonene med seg fra sitt hjemland Tyskland, der hun vokste opp med teater, musikk og kultur som en del av hverdagen. Hun har bodd i Norge siden 1956 og er utdannet gullsmed.

Første gang i kulturhuset Med lørdagens forestilling debuterer figurteateret i Arendal kulturhus.

– Vi har spilt på biblioteket, på Kilden, i barnehager og skoler, men har ikke hatt råd til å leie oss inn på kulturhuset. Nå har vi inngått avtale med kulturhuset om at vi kan låne Lille Torungen mot at de får billettinntektene, og det syns vi er en god deal, sier Sven-Erik Ellund.

Må flytte

Arendal figurog dukketeater har i dag lokaler i tredje etasje på Munkehaugen kultursenter. Nå må de imidlertid flytte fordi kommunen skal ta i bruk lokalitetene til kulturskolens elever.

– Vi har blitt kasta ut, og det synes vi jo er dumt. Heldigvis har kommunen hjulpet oss med nye lokaler, og nå flytter vi inn i biblioteket, forteller Ute de Lange. Selv om medlemmene i foreningen syns det er trist å måtte forlate Munkehaugen, ser de mye positivt med biblioteket.

– Her kan vi både drive med produksjon og fremføring av teater, og barnehager og skoler har allerede en god tradisjon med å besøke biblioteket. Vi skal ha dukkene på utstilling, og det bidrar jo til at vi blir mer synlige for flere mennesker, mener Ellund.