fbpx
skip to Main Content

«Verdens beste bil»

I ungdommen jobbet jeg dag og natt for å unngå negative tilbakemeldinger på eget arbeid. Dette kunne fort medføre dobble vakter, mengder med stress og lite søvn. Forståelig nok, men også ganske teit. Nå er frekke tilbakemeldinger gull verdt!


Selv etter alt dette arbeidet var det heller ikke uvanlig at kunden etter å ha sett litt over arbeidet, hang seg opp i både stort og smått. Kanskje hadde de nå kommet på nye ideer etter å ha tenkt litt ett par dager, eller ved å se over arbeidet mens jeg pitched dem ideen min.


Stort sett var det godt ment fra kunden, men selv følte jeg på et lite angrep. I voksen alder kan det meste avskrives som usikkerhet og litt tvangstanker som holdt både meg og kundens potensiale tilbake.

Modningsprosess:
For når vi velger å se på negative tilbakemeldinger som kritikk, risikerer vi også å gå glipp av en lengre dialog med hverandre og mange gode inspill og ny ideer.


Og selv om tilbakemeldingene ofte kan oppleves både som vonde og slemme, handler empati og samarbeid, mye om å forstå nettopp hvorfor folk gir deg denne kritikken. Et kjent ordtak lyder:
Det er ikke hva du får, men hvordan du velger å ta det…

Får du kritikk kan du enten velge å gå i forsvar eller bruke det til å forbedre.

Bedrifter betaler dyrt for ærlige tilbakemeldinger:
I fjor studerte jeg et fag på Universitetet i Grimstad, som omhandlet noe så fancy som “brukerforståelse”. Et fag som legger vekt på utviklingen av god design, basert på menneskelige erfaringer og ­psykologiske prinsipper/tilbakemeldinger.
I business, har derfor ærlige tilbakemeldinger vært helt nødvendig, spesielt tidlig i en utviklingsfase, så man rekker å endre fokus, før fordyrende utgifter settes i gang.

La meg illustrere et eksempel:

“Verdens beste bil”:
Hvis noen husker en episode av The Simpsons, hvor Homer fikk i ­
oppgave å lage verdens beste bil for den ­amerikanske mann?


Problemet lå bare i at Homer ikke var interessert i å høre på alle de negative tilbakemeldingene fra ingenørene….
Han viste så klart best. Mange har ­sikkert kjent seg igjen med en sjef med litt for stort ego og tro på seg selv, men liten interesse i å høre på kritikk eller negative utfordringer. Resultatet endte selvfølgelig i katastrofe. Fordi de reele problemene til kjøperen ikke ble tatt hensyn til. Så gikk firmaet konkurs.


Så lytt til negative tilbakemeldinger. De kan være godt ment og til og med være gull verdt!


Disclaimer: Dette er et kåseri

Back To Top