fbpx
skip to Main Content
GRUNNLEGGER: Erlend Årsbog forteller at dette er en av de absolutt råeste prisene Drum Brew kunne ha vunnet. FOTO: Torald B. Kateraas

Årets øl -pris til Drum Brew

Sørlands-bryggeri:

Det Norske Måltid kåret fredag 5. februar Drum Brews Imperial Gulrot Gose til årets øl. – Finalistene er av aller høyeste kvalitet, og bygger både på innovasjon og tradisjon. I år var det rekordmange påmeldinger, og Drum Brew skilte seg tidlig ut med et fantastisk produkt, sier Kristin Austigard, leder for Det Norske Måltid.

I juryens begrunnelse kommer det frem at de er spesielt glade for at det lages øl der det skjer så mye i smaksbildet, og at man rett og slett blir glad av dette ølet. Drum Brew bruker gulerøtter fra Øystein Fredriksens gård på Tromøy, og ønsker å fortsette med dette. Noe som gjør at ølet kommer til å bli en sesongvare.

 – Vi har bare et begrenset parti av Imperial Gulrot Gose og butikkvarianten Gulrot Gose for vi ønsker å fortsette med å kun bruke gulrøtter fra Tromøy. I første omgang var dette på totalt 3.500 liter der vi har satt av 400 for modning på Eikefat. Dette vil på et senere tidspunkt bli sluppet som en Gulrot Grand Cru på 0.75 cl. flasker, i en form for sharing-bottle. Jeg kan ikke si med sikkerhet når dette kommer på markedet, men kan si det kun kommer ca 500 flasker for salg, forteller Erlend Årsbog til Arendals Tidende.

EIKEFAT: Her ligger 400 liter av vinner ølet på ubestemt tid, som senere skal tappes som en Gulrot Grand Crue. FOTO: Drum Brew

Samarbeidsbrygg
Vinner-ølet Imperial Gulrot Gose er et samarbeidsbrygg mellom Drum Brew, Kjetil Jikiuin og Det Norske Brenneri. De tre aktørene har tidligere prestert stort på hver sine felt, og seieren i Det Norske Måltid er ny bragd de kan ta med seg videre. De tre aktørene er enig i at det har vært et morsomt, lærerikt og bra samarbeid, og ser fram til veien videre. Men hvordan fant de tre egentlig sammen?

Det hele startet på Arendals bryggeri sine lokaler hvor Erlend og Kjetil tilfeldigvis møttes. Begge brygger sine øl der og de kom fort i samtale og skjønte at de delte den samme lidenskapen for bryggekunsten. De kunne snakke om alt fra ulike ideer til oppskrifter, og dette førte til flere diskusjoner, blant annet om hvor store mengder salt det skal være i en Tysk Gose. Ettersom diskusjonene og samtalene gikk som de gjorde bygde de opp en tillit til hverandres profesjonalitet, men også personlighet. Dette ble startskuddet for Gulrot Gose.

MIKROBRYGGERI: Kjetil Jikiuin startet mikro-bryggeri bransjen i Norge, og har introdusert blant annet øl typen IPA for det norske markedet. FOTO: Drum Brew

Veien videre
De to bryggerne hadde nå hatt flere samtaler og diskusjoner og var enige om at de ville lage en Gulrot Gose sammen som en «Collaberation», eller samarbeidsbrygg på norsk. Veien videre var å finne ut hva slags krydder de ønsket å bruke, så de startet med å først tenke ut hva som var tilgjengelig på Tromøy. Men de kom fort på at det anerkjente bryggeriet, Det Norske Brenneri som står bak Harahorn Gin bare var en joggetur unna. Så da tok de på seg pannebånd, joggedress og to øl hver i sekken, som riktig nok ble niste, og satt i gang turen mot Grimstad. Det Norske Brenneri jobber også med hjerte for bryggekunsten, og var ikke vanskelig å finne tonen med. De ønsket gjerne å være med på samarbeidsbrygget, som fikk navnet Imperial Gulrot Gose.

ÅRETS ØL: Imperial Gulrot Gose i godt selskap med Tromøy-gulrøtter.
FOTO: Torald B. Kateraas

DrumBrew
DrumBrew ble etablert i 2016 av Erlend Årsbog og har siden den gang hatt en jevn vekst. Det er nå fem personer som jobber med bryggeriet. Der Erlend Årsbog fungerer som daglig leder og brygger, Espen Årsbog som handyman og brygger, Linn Steinsholm som brygger, Joakim Verdich står for det administrative, men er også brygger, og nyeste tilskuddet i Drum Brew teamet, Øystein Fredriksen, også kjent som «Captain carrot», som står for råvarer som gulerøtter og er med som brygger.

Corona-satsing
Midt under Corona-pandemien satser Drum Brew med Erlend i spissen stort og fikk sine egne lokaler i Arendal sentrum med øl-utsalg i første etasje, og kronjuvelen, «Ølsmak» i kjelleren. «Ølsmak» er et konsept som Erlend lenge har hatt i tankene, og som i september ble til virkelighet. Konseptet går ut på en reise gjennom øl fra hele verden som blir supplementært med mat fra andre lokale aktører som Heimdal sjokolade, Unwrapped, Tyholmen Kolonial, A-Dzuong Sushi, Hong Kong Restaurant og NEM.
 – Siden jeg etablerte Drum Brew har det vært viktig for meg å bruke lokalsamfunnet best og mest mulig. Vi har hatt veldig gode samarbeid med alt fra Øystein Fredriksen som leverer gulrøtter til oss, til andre bryggere og bryggeri som Kjetil Jikiun, Det Norske Brenneri og Arendals Bryggeri. Så det føltes naturlig når jeg skulle starte konseptet øl-smak som skulle bygge på mat og drikke å fortsette samarbeid med andre lokale aktører. Noe jeg kan si har vært en stor suksess, med mange gode tilbakemeldinger. Det har rett og slett vært utrolig gøy, forteller Erlend.

KJELLEREN: Her kan man booke ølsmaking for vennegrupper eller firma for 8 til 12 personer. FOTO: Torald B. Kateraas

Det Norske Måltid
Det Norske Måltid (DNM) leter etter det ypperste innen norsk mat og drikke, og har etablert seg som en av matbransjens viktigste og mest prestisjefylte prisutdelinger. Siden 2008 har DNM jobbet for å posisjonere norsk mat, med mål om å bidra til næringsutvikling gjennom å øke etterspørselen, skape stolthet og styrke omdømmet for norsk matproduksjon. Deltakelse i konkurransen kan ha stor betydning fordi det bidrar til økt vekst, kompetanseheving og synliggjøring av norske mat- og drikkeprodusenter. I tillegg kan det hjelpe med å gjøre produktene deres tilgjengelig og kjent for flere forbrukere.
Hentet fra Det Norske Måltid sin nettside.

Erlend kan også røpe at Drum Brew snart kommer med en ny øl i sortimentet som har noe å gjøre med prisen de nylig har vunnet.

Back To Top