fbpx
Annonse:
ARENDALSBANE: En Sentrumsfokusert Bybane I Arendal Kan Løse Mange Trafikale Utfordringer. Illustrasjon: Esben Holm Eskelund
ARENDALSBANE: En sentrumsfokusert bybane i Arendal kan løse mange trafikale utfordringer. Illustrasjon: Esben Holm Eskelund

HELJEPRAT: «Dørene lukkes»

Glem vei. Det er vogner vi trenger.

Det handler mye om vei i Arendal. Politikerne har veid for og imot og landet på ja til asfalt og høy fart i tilførsel gjennom naturen. Andre har veid den samme naturen langt mer for enn imot og landet på nei til vei. I alle fall ikke der, og helst ikke akkurat der. Til og med Miljøpartiet De Grønne, som sikret seg maktplass på bakerste benk i bystyresalen ved sist valg, er for vei, bare ikke gjennom bymarka. Partiet talte tidligere i vinter for en fremtidig diagonal veiforbindelse i jordens indre mellom Krøgenes og Stoa, en idé som har vært skrinlagt i noen år. Det er en kjørbar politisk tanke i en arendalspakke, altså bompengefinansiering for en vei på tvers under bakken. Det er da det er så innmari deilig å sette seg på dresinen på sidesporet og innta visjonærstillingen. I andre byer ønsker Miljøpartiet at folk skal sneipe bilen og har høstet massiv kritikk for å gjøre livet surt for folk som kjører bil. Oss er det mange av. Sosiolog Knut Schreiner fremstiller kjøretøyet i en kronikk på NRK.no som vår tids røyk. Skal vi fristes til å si at vi har slutta, må vi få en annen erstatning enn bussbilletter til åtti kroner én vei.

esben_holm_eskelundI Bergen har de klart det. Byen som skryter av å være omringet av fjell. Hele sju, faktisk. Vestlandets hovedstad har fått bybane. Det har sikkert ikke gått på skinner å få det verken finansiert eller gjennomført, men bergenserne har klart det. Når banen er ferdig utbygget går den mellom Fyllingsdalen og Flesland. Attpåtil er det etablert gang- og sykkelveier ved siden av.  Det kan vel ikke bli grønnere enn det. I Oslo har de også klart det, sist med å fullføre t-baneringen, som sørger for at reisende kan kjøre rundt og rundt så lenge de vil og komme tett på dit de skal i sentrumsområdet. Det er noe helt eget med å ta plass i setet og høre høyttalerstemmen fortelle at dørene lukkes. Til og med i Kardemomme By har de klart å lage et skinnegående transportmiddel, selv om vogna trolig er dimensjonert litt for snau til å holde unna i sommersesongen.

Forleden kom nyheten om at toget til Nelaug, kan bli erstattet med buss eller drosje fordi det er langt mer lønnsomt å frakte togpassasjerer med andre kollektivkjøretøy. Folk flest kjører ikke tog til Stoa. Det er dyrt, det er vanskelig tilgjengelig og det går oftere buss. I fremtiden kan det imidlertid legges til rette for at folk kan kjøre t-bane i Arendal. Det ville løst mye frustrasjon. Bare tenk så praktisk å kunne levere bilen på verksted på Stoa og sette seg på banen ned til jobb i sentrum, i stedet for å bale med å skaffe seg transport eller plage verkstedet for å rekke jobben. Ikke minst kan en t-baneløsning føre til at alle de gratisparkerende på Stoa faktisk vil ta en tur og legge igjen noen kroner i sentrum fordi de praktiske utfordringene som kostbare parkeringsminutter blir mindre.

Les også: På benken

Opprinnelig tenkte visjonæren en t-banetunnel fra parkeringstunnelen mellom Jernbanestasjonen og Torvet, direkte til Stoa med et spor i hver retning. Da Arendalsbanen ble satt i spill gjennom grunnlagsdokumentet i forslaget til ny nasjonal transportplan, som nylig ble lagt frem ble visjonen ytterligere utvidet. En trasé kan eksempelvis gå fra en hovedstasjon i fjell i parkeringstunnelen midt i sentrum, derfra videre til jernbanestasjonen og følge det vante togsporet til Stoa, men med en ekstra tunnel for plass til skinner i hver retning. Et stopp kan legges i tilknytning til sykehuset, enten oppe i dagen eller heis opp fra arendals indre. Videre kan et stopp etableres på Myrene, tett på et område som kan få byens neste ungdomsskole eller kanskje et stort bo- og omsorgstilbud i tillegg til rivende næringsutvikling. På vei ned mot parkeringstunnelen igjen kan et stopp legges i tilknytning til Strømsbusletta, der det også planlegges å bygge ut stort med leiligheter og næring. Dermed er ringen sluttet og sentrum har lagt et grunnlag for et fungerende kollektivsystem. Kanskje kan det bli en realitet om staten, fylket, kommunen og næringsdrivende i fellesskap setter gode kluter til.

Det trenger naturligvis ikke stoppe der. Fra Stoa kan banen fortsette til Sam Eyde videregående skole, og sørge for transport av flere hundre elever, som sikkert har glede av en bysleng, og fortsette derfra til Harebakken. Da ville senterkongen Ottersland bli lykkelig, og prosjektet kanskje få noen finanser. Videre kan banen herfra ture nedover langs fylkesveien over Langsæ-krysset frem til sentrumsstoppet inne i parkeringstunnelen. En løsning som kan erstatte den diagonale veien som mange har et ønske om, kan være en t-banetunnel helt fra den kollektive oppsamlingsplassen for biler på Krøgenes til Jerbanestasjonen. Et strategisk stopp kan legges inn på eksempelvis Birkenlund . Trekkes sporene enda lenger, kan både sentrale bydeler på Hisøy, Tromøy og Bjorbekk kobles på. Det koster sikkert noen kroner, men det hadde vært spennende å se noen av de toneangivende arkitektkontorene visualisere hvordan det kan løses og gjør en beregning av hva prislappen kan være. Det er ikke sikkert at det er veier som er fremtiden i Arendal.