Annonse:
DSC 0922.JPG Til Nett

ANMELDELSE: Silkemyk jazzpop i vinterlig landskap

I en fullsatt Lille Torungen for Arendal jazzkubb torsdag kveld serverte Torun Eriksen den første releasekonserten etter å ha sluppet sitt nye album «Grand White Silk» som den femte i rekken.

Det ble en strålende åpning av høstens konsertserie for jazzklubben. Til tross for at hovedpersonen var noe forkjølet, leverte hun varene til topp karakter sammen med Kjetil Dalland på el-bass, Jørn Øien på diverse tangenter og Andreas Bye på trommer. DSC_0946.JPG_til nett

Ble smittet
«Grand White Silk» ble sluppet 26. august, og konserten i Arendal var den første i rekken av en releaseturné. Hun uttrykte stor glede over å starte releasen i Arendal, og takket publikum for at de ville være med å feire plateslippet. Hun informerte samtidig om at hun var blitt smittet av sin tre år gamle sønn med forkjølelse, men forsikret at hun kom til å gjøre sitt aller beste gjennom konserten til tross for noe redusert stemme.
– Jeg kommer ikke til å gi meg før det simpelthen er helt nødvendig, sa hun til stor applaus fra arendalspublikumet.

Vinterland
Åpningssporet på plata, «The opening», var også første låt på konserten. Hun trollbandt allerede fra første strofe med sin store tilstedeværelse og innlevelse fra scenen når hun med stor overbevisning synger om å finne seg selv og ta noen valg. Med et komp som ligger helt nedpå, men likevel med en enorm energi, skaper de fire på scenen en magisk stemning som får publikum til å sitte som fjetret. Den magiske stemningen vedvarer gjennom hele konserten, i en musikalsk reise i Toruns liv der hun gjennom tekstene forteller om både lys, mørke, kompromisser, leten etter kjærlighet og tap av den. I en lett blanding av jazz og pop til tider ikledd eksotiske rytmer blir vi dratt med inn i hennes verden, i hennes sjel – der vi nesten fysisk kjenner på følelsesregisteret i både smerte, glede og litt galskap. Hun har et stort musikalsk uttrykk som virkelig kommer til sin rett, og selv med noe rusten røst denne kvelden leverer hun til fulle. Både hun og musikerne har et stort spekter å spille på, og det er både groovy, funky, jazza, rocka, energisk, nedpå, sart og til tider så soft som en pakke bremykt som har stått i sola på kjøkkenbenken og smelter, men likevel ikke mister verken form eller smak.  For her er det mye intensitet og dynamikk på scenen uansett om de spiller helt nedpå eller i forte fortissimo.

– Jazzpopp i øverste klasse
Godt krydret med spenstige soloer fra bassist og pianist fikk vi høre både nye og gamle låter i en lun innpakning. Fra den nye plata fikk vi høre låter som «More», «Compromise», «Take My Time», «Right here», «Darkness», «Downhill», «I’ve been thinking about beeing older» og «Winter Today». Spesielt sistnevnte gjorde inntrykk for undertegnede når Eriksen med stor innlevelse beskriver vinterens mørke skyer, og ikke bare de lyse, klare og kalde solfylte vinterdagene.
– Vinteren er jo mørk. I denne låta har vinteren mange skyer, og det er i alle fall ikke lyst, det er helt sikkert sa hun før hun satt i gang.
Her var det bare å grave seg inn i teksten og melankolien, lukke øynene og lytte til harmonien i låta, som naturlig nok høstet mange spontane «åhhh’er» og nytelsessukk fra salen.

En strålende levert releasekonsert fra Torun Eriksen med band ,med silkemyk jazzpopp i øverste klasse. Vi gleder oss til fortsettelsen.